(Hina/EPA)
Ogroman rast troškova pomorskog prijevoza potaknuo je kineske kompanije da izvoz robe u Europu preusmjere željeznicom kroz Rusiju, što je izazvao zastoje i opteretilo njezinu željezničku mrežu.
Tranzitni kontejnerski prijevoz u Rusiji skočio je u prvih devet ovogodišnjih mjeseci 40 posto, na 782.000 TEU (jedinica ekvivalentna dvadeset stopa) i ove bi godine mogao dosegnuti rekordnih milijun TEU-a, objavilo je državno željezničko poduzeće Russian Railways.
"Početkom godine troškovi željezničkog prijevoza kontejnera robe između Azije i Europe bili su dvostruko manji nego u pomorskom prijevozu. Sada su 3,5 puta manji", priopćila je željeznička tvrtka.
Najveći je rast zabilježen na ruti Kina-Rusija- Europa, gdje je tranzit u prvih devet ovogodišnjih mjeseci porastao 47 posto, na 568.700 TEU.
Budući da zemlje koje se oporavljaju od pandemije bjesomučno popunjavaju zalihe i izvoze gotovu robu, dolazi do čepova u globalnim morskim lukama, što čini željeznicu privlačnom alternativom.
Prijevoznici i analitičari upozoravaju da je rast otkrio i slabosti u infrastrukturi koje bi mogle značajno ograničiti tranzitne tokove.
Oni uključuju nedostatak osoblja i željezničkih vozila, rekao je direktor konzultantske kuće koja analizira podatke i trendove u prometu i infrastrukturi Infraproject Aleksej Bezborodov.
"Prije pandemije nitko ne bi sanjao da je moguće tako naglo povećanje tranzitnog prometa pa nitko nije bio spreman", rekao je Bezborodov.
Tranzit ograničavaju mali kapaciteti na glavnim željezničkim linijama i zastoji pred lukama i graničnim prijelazima, objašnjavaju u transportnoj i logističkoj grupi Delo.
Drugi izvor povezan s kontejnerskim prijevozom izdvojio je pak dugotrajne birokratske procedure i tehničke probleme na graničnim prijelazima gdje se kontejneri moraju prebacivati ??iz jednog vlaka u drugi zbog razlika u širini pruge.
Dugoročni plan
Ruska vlada osmislila je dugoročni plan povećanja željezničkih kapaciteta i predsjednik Vladimir Putin naložio je 2018. da se do 2024. tranzit kontejnera poveća na 1,7 milijun TEU, što bi bilo četiri puta više nego u 2017. godini.
Do 2035. kapaciteti bi prema nacrtu strategije za željeznicu trebali porasti na 3,7 milijuna TEU, čime bi se ruski udio u azijsko-europskom teretnom prometu povećao sa četiri na 15 posto.
Da bi ostvarile te ciljeve, ruske željeznice planiraju od 2019. do 2024. uložiti 200 milijardi rubalja (2,8 milijardi dolara) u projekt „Transsib in 7 days“ i skratiti tranzit robe od istočne do zapadne granice najveće zemlje svijeta s 11 do 14 na samo tjedan dana.
Osim transsibirske rute vlada i željezničko poduzeće žele produljiti i Bajkalsko-amursku magistralu kako bi povećali izvoz ugljena, metala i druge robe u azijske zemlje. Ukupna vrijednost cijelog projekta premašuje 700 milijuna rubalja.