(Hina/EPA)
Novi dizelski automobili premašuju ograničenja za dozvoljenu emisiju čestica, priopćila je u ponedjeljak europska grupa Promet i okoliš (T&E), pozivajući zastupnike u Europskom parlamentu da dodatno postrože testove i regulativu.
Četiri godine nakon što je Volkswagen priznao da je u SAD-u krivotvorio podatke o emisiji štetnih plinova iz dizelskih motora, nova ispitivanja dvaju najprodavanijih modela dizelskih automobila u 2018. u Europi pokazala su zagađenje česticama u redovnom postupku čišćenja filtera 1.000 puta iznad normalnog, objavio je T&E.
Testovi provedeni na Nissanovom Qashqaiju i Opel/Vauxhallovoj Astri tijekom automatskog čišćenja filtera pokazali su od 32 do 115 posto više razine čestica od zakonom dozvoljene granice od 600 milijardi čestica po kilometru.
Qashqaijevi testovi obnavljanja filtera pokazali su da je emisija iznosila između 790 milijardi i 850 milijardi čestica po kilometru, prekoračivši dozvoljenu granicu za 32 do 41 posto.
Opel/Vauxhallova Astra pri punoj je regeneraciji filtera emitirala ukupno 1.300 milijardi čestica po kilometru.
Ispitivanja na dva takozvana Euro 6d-temp vozila, koja su na tržište došla nakon 1. rujna 2017. godine, proveo je europski laboratorij Ricardo u srpnju i kolovozu 2019.
Više od 45 milijuna vozila ima filtere za čestice u Europi, što znači do 1,3 milijarde postupaka čišćenja filtera godišnje. Postupak se može ponavljati svaka dva tjedna, odnosno prijeđenih 15 kilometara.
Prema važećim europskim propisima, ako se filter očisti za vrijeme testiranja, rezultati se ne računaju, "što znači da se 60 do 99 posto ispitanih emisija čestica iz testiranih vozila zanemaruje", navodi T&E u izvješću.
Glasnogovornik Opel/ Vauxhalla kazao je da testove ne može komentirati jer nije upoznat s pojedinostima T&E-ovog izvješća. Ustvrdio je ipak da su "sva Nissanova vozila i DPF-ovi (dizelski filteri za čestice) ugrađeni u naše automobile u potpunosti u skladu s važećim zakonima o emisijama."
Iz japanskog proizvođača automobila poručili su da podupiru nove, strože testove o emisijama i da već uvode novu tehnologiju kako bi udovoljili kriterijima.
Zagađenje česticama šteti većem broju ljudi od svih ostalih izvora zagađenja, objavila je Svjetska zdravstvena organizacija. Podaci Europske agencije za okoliš pokazuju da su čak tri četvrtine stanovnika europskih gradova izložene opasnim razinama čestica.