(Hina/EPA)
Poduzeća-članovi Američke gospodarske komore u Hrvatskoj (AmCham) poslovno okruženje u Hrvatskoj većinom smatraju usporedivim s drugim zemljama srednjoistočne Europe, za 2021. drže da je donijela poboljšanje u odnosu na 2020. što se nastavilo i u 2022., no brine ih neizvjesnost zbog rata Ukrajini.
Istaknuto je to uz ostalo na predstavljanju redovnog istraživanja AmChama o poslovnom okruženju u Hrvatskoj u kojemu je sudjelovalo 149 članova uprava poduzeća-članova.
Istraživanje je provedeno od 16. prosinca 2021. do 2. veljače 2022., prije početka rata u Ukrajini.
Iskustvo poslovanja u Hrvatskoj dobrim ili vrlo dobrim ocijenilo je 61 posto ispitanih, a u usporedbi s drugim zemljama u regiji samo 11 posto poduzeća je reklo da je bolje u Hrvatskoj, dok ih 35 posto to smatra lošijim, a 54 posto usporedivim.
"Puno je upitnika oko trajanja tog rata i sigurnosne situacije. Za sada još nema velikih naznaka da će to negativno utjecati na turističku sezonu, što je važno za Hrvatsku, pa i za Coca Colu, ali ako ratna situacija potraje bit će svima teško i pitanje je kakva će biti kupovna moć, opskrbni i distributerski lanci i drugo", kazala je glavna direktorica Coca Cola HBC i predsjednica Vijeća upravitelja AmChama Ruža Tomić Fontana.
Što se tiče poslovanja u 2021., iznijela je da je 73 posto ispitanika reklo da se poboljšalo u odnosu na 2020., a 48 posto da je povećalo zapošljavanje.
"Prošla godina bila je dobra i zbog učinaka turizma, koji su u Hrvatskoj bili bolji nego u konkurentskim zemljama, a došlo je i do oporavka kanala ugostiteljstva uslijed smirivanja pandemije, što se nastavilo sve do ožujka. No, sve nas brine neizvjesnost oko rata kao i povećanje cijena svih inputa u proizvodnji - od sirovina i energenata do materijala za pakiranje i drugih. To će neminovno utjecati na rast troškova kod partnera u distribuciji, a to su veliki troškovi", poručila je Tomić Fontana.
Izvršna direktorica AmChama Andrea Doko Jelušić naglasila je da je 44 posto ispitanih u istraživanju reklo kako vidi poboljšanje uvjeta poslovanja u Hrvatskoj zadnjih pet godina, ali i iste probleme i ograničenja poslovanja, prije svega nedostatak odgovarajuće radne snage, oporezivanje rada te (sporo) pravosuđe i administraciju.
Dobrim ocjenjuje što je 82 posto poduzeća u istraživanju naznačilo da u iduće tri godine u Hrvatskoj planira širenje, a 69 posto i nova zapošljavanja, dok ih 66 posto razmišlja da nakon pandemije omogući radnicima neke oblike fleksibilnog rada poput od kuće.
"Oporavak u 2021. još nije postignut u cijelosti, ali su svi poslovali bolje i s većim očekivanjima ušli u 2022., no zbog Ukrajine i cijena, posebno energenata, dolazi do određenog umanjenja optimizma. Troškovi svima rastu, dolazi do kašnjenja isporuka i nabave, pa i nestašica i teško je bilo što za sada prognozirati", istaknula je Doko Jelušić.
Istraživanje je pokazalo i hrvatske prednosti za poslovanje, poput članstva u EU-u, kao i potencijala za turistički razvoj i geostrateškog položaja.
Član Uprave i generalni direktor hrvatske podružnice švicarke građevinske kompanije Teknoxgroup Miodrag Matijaca na predstavljanju istraživanja kazao je da je za njih 2021. bila bolja od 2020. jer se građevinsko tržište oporavlja, kao i da su u 2022. dobro krenuli.
"Za sada još stvari idu dobro, a glavni problem koji se može dogoditi je s opskrbom za aktivnosti u građevinskom sektoru", kazao je Matijaca.