halo, inspektore

Sutra opet bojkot, na meti jedna vrsta prodavaonica. Pula među gradovima s najvećim padom potrošnje

| Autor: Dražen Katalinić
(Snimio Saša Miljević/Pixsell)

(Snimio Saša Miljević/Pixsell)


Platforma "Halo, inspektore" građane ponovo poziva na bojkot u petak, a ovoga puta na meti su pekarnice i pekarski proizvodi, uključujući i pekarnice u trgovačkim centrima. Bojkot se organizira na inicijativu srednjoškolaca.

– Podržimo inicijativu srednjoškolaca! Bojkotirajmo kupovinu u pekarnicama i trgovinama: kruh, burek, peciva, krafne i druge pekarske proizvode. Obustavimo kupovinu na jedan dan, stoji u objavi na stranici na Facebooku platforme "Halo, inspektore".

"Čerupanje" kupaca

U objavi se također navodi da je sutrašnji bojkot "rezultat i vaših stalnih dvogodišnjih upozoravanja na enorman rast cijena kruha, bureka, peciva, krafni, kao i smanjenu težinu (shrinkflaciju!), kvalitetu, neizdavanje računa.

Bojkot je rezultat i nezadovoljstva potrošača zbog, kako navode, nedjelovanja državnih tijela, koja su od snižavanja PDV-a na kruh, jaja, ulje i druge proizvode, šutjela i gledala kako potrošače "čerupaju" u pekarnicama i trgovinama.

– Mladi su nas pozvali da ih podržimo u inicijativi. Roditelji, bake i djedovi, rođaci, prijatelji – pružimo podršku našoj mladosti. Ne kupujemo u petak, poručuju s platforme "Halo, inspektore".

Hrvatska udruga za zaštitu potrošača (HUZP) podržava novi bojkot, kao što je podržala i sve dosadašnje. Bojkot smatraju opravdanim u svim slučajevim kada su neopravdano povećane cijene samo zato što to, kako navode, kapitalisti mogu.

– Nažalost, njih i nije previše briga za potrošače, već imaju brigu za svoje interese, stoji u odgovoru HUZP-a na naš upit.

Spominju i primjer Mlinara, opisan u sredstvima informiranja, gdje uz ograničenu cijenu kajzerica smanjuju gramažu.

– Nažalost, Vlada nije vodila računa o tome da se ne ograničava po jedinici proizvoda, već po mjernoj jedinici, podsjećaju iz HUZP-a.

Napominju i da su pekari počeli s naplatom vrećica po cijeni od 20 centi.

– Ako je kilogram kruha 2,20 eura, onda je to skoro 10 dekagrama te za deset dana samo za vrećice platimo protuvrijednost jednog kruha. Više zarađuju na vrećici nego na kruhu?! Pitanje je treba li trgovac osigurati nekakvu ambalažu i to o svom trošku kada prodaje pekarske proizvode ili proizvode u rinfuzi, poručuju iz udruge za zaštitu potrošača.

Ne odustaju

Iz platforme "Halo, insepktore", naglašavaju da je bojkot snažan alat trenutnog pritiska, no da je njegov domet vremenski ograničen. No, iako treći petak nije imao istu masovnost kao prvi, njegov učinak bio je primjetan, stoga organizatori naglašavaju da nisu obeshrabreni i da ne odustaju od daljnjih akcija.

Dalje poručuju da je bojkot uspio, ali da problemi ostaju. Iako je bojkot rezulturao određenim intervencijama, odnosno zamrzavanjem cijena pojedinih proizvoda i povećanjem akcijskih popusta, s platforme "Halo, inspektore" upozoravaju da su te mjere samo privremene i ne predstavljaju stvarno rješenje problema nekontroliranog rasta cijena.

Posebno ističu kako su nakon bojkota trgovci pokrenuli intenzivne marketinške kampanje, stvarajući dojam da su cijene znatno snižene, pri čemu se postavlja ključno pitanje – ako se sada cijene mogu smanjiti za 20, 30, pa i 50 posto, zašto to nije bilo moguće prije bojkota?

Također navode da potrošači još uvijek čekaju odgovor trgovaca na ključno pitanje: zašto su cijene proizvoda kojima je PDV smanjen na 5 posto i dalje rasle, u nekim slučajevima više od 40 posto? Odgovor na to pitanje krije se u pohlepi i oportunizmu, smatraju u inicijativi "Halo, inspektore".

Ističu i da su dva cilja već ostvarena: pokazano je da potrošači imaju kolektivnu snagu i mogu se mobilizirati, a problem rasta cijena i neadekvatne regulacije postavljen je u fokus javnosti i nadležnih institucija. Treći cilj, zaustavljanje rasta cijena i njihova stabilizacija, još nije postignut, a na nadležnima je da pronađu trajno rješenje.

– Potrošači ne žele privremene popuste koji služe samo smirivanju javnosti, već trajne promjene u ponašanju trgovaca i institucija koje reguliraju tržište, poručuju iz "Halo, inspektore".

Podsjetimo, od prošle subote traje sedmodnevni bojkot trgovačkog lanca Konzum koji je izabran u anketi platforme "Halo, inspektore" u kojoj je sudjelovalo više od 144 tisuće građana.

U tri tjedna potrošeno 108 milijuna eura manje

Prema podacima platforme "Halo, inspektore", u tri tjedna bojkota potrošnja je smanjena za ukupno 108 milijuna eura, od čega je samo u tri petka bojkota pala za 75 milijuna eura, dok je od 19 analiziranih dana, u 16 dana zabilježen pad potrošnje.

Najveći apsolutni pad vrijednosti računa zabilježen je u Zagrebu, a slijede Split, Osijek, Rijeka, Zadar, Varaždin, Pula, Karlovac, Slavonski Brod i Čakovec. Značajan pad potrošnje primijećen je i u manjim sredinama poput Valpova, Komiže, Požege, Čazme i drugih gradova.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter