Na granici između Sirije i Turske naftovod na kotačima
Libijski se brodovi susreću usred Mediterana s malteškim gdje se nafta prekrcava, a malteški kriminalci u dosluhu sa sicilijanskom mafijom libijsku naftu iskrcavaju u sicilijansku luku Augusta * Na granicu između Sirije i Turske nevjerojatno su duge kolone kamiona-cisterna nalik naftovodu na kotačima. Nafta dolazi sa sirijskog područja koji je pod kontrolom ISIL-a, a teroristi je prodaju europskim brokerima za trećinu tržišne cijene. Krvava nafta ulazi u proizvodni sustav europskih naftnih kompanija koje masno zarađuju
Talijanski porezni sustav žrtva je tsunamija kriminalne trgovine gorivom. Za trećinu ukupne količine benzina i diesela koji se dnevno prodaje na benzinskim crpkama duž Apeninskog poluotoka nije uračunat PDV od 22 posto što donosi ogromnu zaradu koja se slijeva u privatni džep, ponajprije sicilijanskih mafijaških klanova. Talijanska financijska policija raspolaže podatkom da složeni sustav izigravanja obveze plaćanja PDV-a na gorivo godišnje oduzima poreznom sustavu oko šest milijardi eura.
Kriminalna praksa predmet je niz istraga koje se vode od juga do sjevera, od Sicilije do Venecije i zahvaćaju nekoliko moćnih trgovačkih posrednika koji uvoze gorivo i plasiraju ga u maloprodaji cijenom koja razara konkurenciju poštenih distributera i prodavača. Talijanski mediji pišu da je to posljedica liberalizacije tržišta koja je ozakonjena 2012. godine. U nekoliko godina na tržištu se pojavilo više od 6.500 privatnih benzinskih crpki (Talijani ih zovu pompe bianche - bijele pumpe) koje očito posluju izvan kontrole.
Tankaju u Kopru
Novinar državne televizije RAI Giorgio Mottola radio je godinu dana na tom slučaju, prikupio je brdo materijala i rezultat novinarske istrage objavljen je ovih dana u emisiji REPORT. Ekipa talijanske državne televizije postavila je kameru ispred ulaza u prostrano skladište slovenske tvrtke Petrol u koparskoj luci i snimila dugu kolonu kamiona u redu za tankanje. “Kamioni čekaju i do tri dana, potom kreću na dalek put do Rima i ulaze u skladište talijanske tvrtke Max Petroli koja opskrbljuje gorivom gotovo polovicu talijanskog poluotoka,” veli Mottola. Predstavnik tvrke Max Petroli u vlasništvu utjecajne obitelji Di Cesare odbio je razgovarati s novinarom a zaštitari su ih potjerali fizičkim prijetnjama. Mottola je pratio cjelodnevni ulazak kamiona sa slovenskim registarskim tablicama te dodaje da je primijećen i popriličan broj kamiona s hrvatskom registarskom oznakom. Ne pojašnjava se jesu li hrvatski kamioni-cisterne obavljali tek uslugu prijevoza slovenskog goriva ili su bili u službi neke hrvatske tvrtke. Talijanska se televizija usredotočila na prisnu vezu Petrola i talijanske tvrtke.
Petrol prodaje u Italiji nekoliko milijuna tona goriva trgovcima koji izigravaju zakon izbjegavajući plaćanje PDV-a.
- Kad bi se slovensko gorivo prodavalo po legalnoj cijeni, tj. uz uračunavanje 22 posto PDV-a posao bi bio apsolutno neunosan jer troškovi prijevoza od Kopra do Rima opterećuju konačnu cijenu s 50 eura po kubičnom metru goriva, objašnjava novinar i zaključuje: "Posao je unosan jer se pri ulazu u Italiji slovensko gorivo ne oporezuje PDV-om a trgovci- kriminalci raspolažu mrežom dobrotvora, odnosno, dobro su zaštićeni od korumpiranih političara."
Slovenci nisu krivi
Nakon objavljene istrage s tim se poslom pozabavila i slovenska državna televizija. Novinar Janko Petrovec prenosi stav slovenske financijske policije koja poznaje cijeli slučaj i surađuje s talijanskim kolegama. Stav je slovenske strane da Petrol posluje u skladu sa zakonom jer kad slovenski porezni obveznik prodaje robu u Italiju porez na dodanu vrijednost se ne plaća u Sloveniju već u Italiji. Istina, u tom slučaju slovenski prodavač dužan je obavijestiti talijanske nadležne organe koje će provjeriti da li je na kraju PDV obračunat. Na upit novinara čelnici Petrola su potvrdili da već godinama prodaju Talijanima naftne derivate i da je prodaja transparentna što dokazuju uredno i po zakonu sastavljeni ugovori i računi. Iz Petrola tvrde da ne prodaju bilo kome već samo tvrtkama koje prilažu jasne bankovne garancije pa zaključuju da Petrolova odgovornost prestaje s prodajom goriva. Što talijanski trgovci potom rade to oni ne znaju.
Trgovina s IZIZ
Novinar Giorgio Mottola nije se zadržao tek na pojavi masovnog neplaćanja PDV-a. Udubio se u složeniju problematiku trgovine gorivom na cijelom europskom prostoru. Ekipa talijanske državne televizije otišla je na granicu između Sirije i Turske i zahvaljujući suradnji sa ruskim obavještajnim službama ponudila gledateljima satelitske snimke nevjerojatno duge kolone kamiona-cisterna koja sliči naftovodu na kotačima, a koja iz Sirije prelazi u Tursku. Nafta dolazi sa sirijskog područja koji je pod kontrolom ISIL-a, a teroristi je prodaju europskim brokerima po izuzetno niskim cijenama od čak 27 američkih dolara po barelu nafte (trećina od tržišne vrijednosti). Krvava nafta ulazi u proizvodni sustav europskih naftnih kompanija koje masno zarađuju.
Drugi izvor jeftine nafte je Libija gdje je dio nalazišta nafte pod kontrolom tamošnjih kriminalnih organizacija. Libijski se brodovi susreću usred Mediterana s malteškim brodovima: u međunarodnim vodama nafta se prekrcava iz jednog u drugi brod, a malteški kriminalci u dosluhu sa sicilijanskom mafijom libijsku naftu pretvaraju u maltešku i potom se nafta iskrcava u sicilijansku luku Augusta gdje suvereno vlada sicilijanski mafijaški klan ili porodica Santapaola.
U svom izvještaju Mottola gorko zaključuje kako je Mediteran danas militarizirano more zbog kontrole dolaska imigranata s afričke obale. "Prljava, krvava nafta plovi nesmetano, njome trguju unatoč mreži vojnih brodova koji patroliraju kako bi zaustavili jadnike koji traže spas na zapadnoj obali”, zaključuje Mottola.
Talijani u Sloveniju po gorivo
Unatoč utaji poreza cjenovna razlika na talijanskim i slovenskim crpkama je poprilična: litra benzina u Italiji stoji u prosjeku 1,573 eura, u Sloveniji 1,226 i zato na talijansko-slovenskom graničnom prostoru i dalje se slovensko gorivo prodaje masovno talijanskim vozačima. No, kad cisterna putuje do Rima priča poprima druge konture. (Elio VELAN)