U obrazloženju te, svakako začuđujuće odluke, Britanci su ponudili i objašnjenje, pa Ken McKallum, generalni direktor MI5, kaže da se prije svega želi razbiti mit o špijunima koji voze fantastične automobile, piju martini i putuju po egzotičnim destinacijama
Prva Instagram objava (Foto Instagram)
Sada su i špijuni na Instagramu! Čuveni MI5 prije nekoliko dana se pridružio društvenoj mreži s korisničkim računom @Mi5official, a cilj je da se raskrinkaju mitovi o umijeću špijuniranja te pomogne ljudima da saznaju više o svijetu tajnih službi. Dakle, James Bond dolazi svakome doma, tko želi pogledati na Instagramu najnovije vijesti o MI5.
U obrazloženju te, svakako začuđujuće odluke, Britanci su ponudili i objašnjenje, pa Ken McKallum, generalni direktor MI5, kaže da se prije svega želi razbiti mit o špijunima koji voze fantastične automobile, piju martini i putuju po egzotičnim destinacijama. "Mi smo MI5, mi čuvamo Ujedinjeno Kraljevstvo od prijetnji nacionalnoj sigurnosti, a ovaj račun na Instagramu nije pod nadzorom 24 sata, pa ako želite prijaviti prijetnju posjetite našu službenu web stranicu", poručuju iz MI5.
Prvi post prikazuje ulaz u MI5, uz potpis "Koja je tajna uspješnog špijuniranja? Razmotrite sve kuteve, dat će vam bolju sliku. Ovo je pogled na ono što vide naši službenici kada ulaze u sjedište MI5 u Thames House u Londonu". Iza ulaznih kabina koje su na fotografijama, gdje se provjeravaju svi koji ulaze, kriju se najveće tajne Velike Britanije. "Pratite nas, nakon što smo vam otvorili vrata na Instagramu. Garantiramo vam ekskluzivni pogled na život u MI5". Ta prva objava dobila je 1.300 komentara i preko 23.000 lajkova i to u prva 24 sata.
Ima i šala. "Vi nas možete pratiti, ali mi već pratimo i vas", jedan je od komentara. Ima i onih koji se zahvaljuju "na sigurnom radu za sigurnost zemlje". Tu je i reakcija "možemo li vidjeti koji selfie". "Kada sam čuo da se MI5 pridružio Instagramu, bio sam 'shaken, but not stirred'", kao aluzija na martini koji naručuje slavni Bond.
Najavljen je i interaktivni sadržaj, što god to u ovom slučaju značilo. Moći će se tako "razgovarati s pravim špijunima, postavljati im pitanja i tražiti odgovore". Jedno je sigurno, identitet službenika MI5 neće biti na društvenim mrežama, a pitanje je i koliko će oni koji će ući u dijalog sa špijunima željeli da im se otkrije identitet. Iluzija je naravno očekivati da će Instagram otkriti neke dobro čuvane tajne jedne od najpoznatijih tajnih službi u svijetu, po mnogima i najefikasnije.
Prije MI5 već je i jedna druga obavještajna agencija, pred nekoliko godina, došla na društvene mreže. Ali, kako se radi o agenciji koja prikuplja manje zanimljive podatke, to nije privuklo veliku pažnju korisnika Instagrama i Twittera, kao ova odluka MI5. Čak i čuvena CIA zna "posjetiti" društvene mreže, ubaciti neku informaciju za koju vjeruju da će privući ljude, a onda uvijek postoji i šansa da procuri neki važni podatak i za obavještajce. Svima je potpuno jasno da se promijenio i svijet špijuna, da to više nije onako kako smo se nagledali u filmovima o Jamesu Bondu. Društvene mreže su postale nezaobilazni dio života, pa čak i obavještajaca koji na njima mogu naći zanimljive podatke. A čim postoji šansa da se dođe do informacija važnih i za špijunsku službu, potpuno je jasno da se i one najveće agencije žele priključiti internetu. Tako se i FBI sve više vrti oko društvenih mreža, a o tome razmišljaju i neke europske službe. Da li i hrvatska SOA, za sada ne znamo.
"Naš je cilj na društvenim mrežama humanizirati CIA-u", rekla je njihova glasnogovornica i objasnila da se ponekad stave i informacije s dozom humora. Sve da se "prikače" oni koji su možda zanimljivi i obavještajcima. "To ipak neće biti 'otvorena knjiga', što se podrazumijeva", kaže Ken McKallum, pogotovo onda kad se radi o državnim tajnama. Sigurno je i to da MI5 neće objavljivati povjerljive dokumente i sve ono što je prethodilo velikim operacijama.
"Ipak, postat ćemo otvoreniji, spremni učiti o životu u Ujedinjenom Kraljevstvu".
Profesor sa Sveučilišta Colorado Michael Landon-Murray koji se bavi istraživanjem američkih tajnih službi na društvenim mrežama tvrdi da je pojavljivanje u javnosti na taj način postalo uobičajeno za obavještajne agencije. "Društvene mreže mogu biti način da organizacije demistificiraju svoje operacije, za koje se često tvrdi da su prljave. Time se svakako pokušava i pridobiti javnost koja je uvjerena da je u pozadini obavještajnog rada nešto grubo, često i krajnje problematično". Američki profesor smatra da je dobro da obavještajne agencije objašnjavaju svoje misije i približe ljudima bar dio onoga što rade. I taj stručnjak kaže da tajne sigurno neće procuriti, već će iskusni obavještajci plasirati ono što im je stalo, a drugo zadržati za sebe.
Bilteni koje svakodnevno dobivaju najviši politički dužnosnici nikada neće doći do javnosti, a to je uobičajeno kod svih agencija na svijetu. Predsjednici i premijeri su privilegirani znati sve, a javnost samo može dobiti neke mrvice, i to upravo ono što može na neki način koristiti i obavještajcima.
Ali, potpune tajnosti više nema. Tu su i mediji koji kopaju po svemu, imaju svoje izvore i svoje obavještajce, uvijek postoje i sukobi interesa koji se prelamaju i preko obavještajnih zajednica, ali izlazak u javnost, pa i ovakav preko Instagrama i Twitera svakako je korak naprijed i u radu svjetskih obavještajnih službi s dugom tradicijom.