Daniel Šaškin
Krenula je 49. sezona jednog od najatraktivnijih, istodobno i najzahtjevnijih sportskih natjecanja, Svjetskog prvenstva u rallyu, svima poznatog WRC-a koji će u travnju, prvi put u povijesti imati jednu utrku i u Hrvatskoj. Da priča bude do kraja nevjerojatna, morate naime znati da je WRC i jedna od najdohodovnijih sportskih priredbi, za njezino dovođenje u Hrvatsku inicijalne zasluge ne idu sustavu, državnim sportskim institucijama, nego - pojedincu. I ne u nekom slučaju nama tako dragih "veza", super utjecajnih prijatelja u vrhu WRC-a, nego o pedantno, niz godina slaganom mozaiku do u detalje organizirane ponude koja je u vrijeme pandemije koronavirusa naišla i na - potražnju.
Od ideje, koju je većina doživljavala kao apsolutnu utopiju, pa sve do realizacije konačnih pregovora za nju je zaslužan Daniel Šaškin, poznati automobilist iz Poreča, sportaš koji je u svojoj karijeri i sam uspješno odvozio mnoštvo utrka i rallya, a kao krunu karijere mogli bismo izdvojiti njegov nastup na 41. rallyu Paris - Dakar, koji je zbog sigurnosnih razloga iz Afrike 2009. prebačen u Južnu Ameriku.
- Uz nastup hrvatske posade Prodan/Raštegorac na spektakularnom Monte Carlo
- Kao što ste već spomenuli, jako dugo radim na WRC projektu. Zrinko Gregurek, član World Motorsport Councila svjetske automobilističke federacije FIA je bio prva spona prema WRC-u, dok je sadašnji predsjednik Hrvatskog Auto i karting saveza (HAKS) Davorin Štetner na kraju uvelike pomogao da se ovaj projekt i dogodi. U međuvremenu, od 2014. do 2020., mnoštvo je ljudi pomoglo da WRC dođe u Hrvatsku. Dugo sam se borio da to bude u Istri i Kvarneru. Međutim doma, uz časne izuzetke kao što je to bivši gradonačelnik grada Poreča gosp. Edi Štifanić te još nekih lokalnih političara, nažalost nije baš bilo sluha. Vjerojatno su svi mislili kako sam poludio s obzirom na to da je WRC ogroman projekt čije je dovođenje sigurno, pogotovo u početku, zvučalo nerealno. No, vjera, upornost i požrtvovnost su se u konačnici isplatile.
Trenutno WRC Croatia Rally ekipa broji 27 članova. Osam ljudi radi po 14 sati na dan još od lipnja 2020. Uz potporu HAKS-a, nositelji organizacije su Cro Dakar Team iz Zagreba na čelu s Marinom Frčkom i Auto klub D.T. Motorsport iz Poreča čiji sam predsjednik. Za tehničku realizaciju zadužena je ekipa A.K. Delta Sporta iz Zagreba. Bitno je spomenuti Željka Štefanića, Gorana Vujisića, Slavena Dedića, Dinu Deljkića, Zvonimira Harapina, Marka Šivaka, Niku Fleiss te Matu Šebalja... Teško mi je nabrojati sva imena jer će u konačnici broj angažiranih ljudi iznositi preko 1.000. Svaki "kotačić" je izuzetno bitan s obzirom na to da je ovo, nakon Univerzijade u Zagrebu i Olimpijskih igara u Sarajevu, organizacijski i logistički najzahtjevniji sportsko-zabavno-gospodarsko-
Za provedbu samog natjecanja je izuzetno bitno spomenuti i još nekoliko auto klubova. A.K. INA Delta, A.K. Delta Timing, A.K. Opatija i slovenski AMTK Velenje bit će zaduženi za provođenje brzinskih ispita i mjerenje vremena, s time da će finalno u samoj organizaciji sudjelovati više od 70 klubova iz Hrvatske, Slovenije i okolnih zemalja.
Plan sigurnosti, odnosno reli biblija na 600 stranica, je izrađen. Brzinski ispiti su odabrani. Karte su spremne. Većina dokumenata je pripremljena. Uz još neke preinake i konstantno "peglanje" svega pripremljenog, uz budne oči WRC Promotera i FIA-e, uskoro krećemo s tehničkom i logističkom realizacijom na samom terenu. Naši partneri u realizaciji WRC projekta su komunikacijska agencija 404 te agencije Younited, Selotejp i Fortytwo. Također, iza projekta čvrsto stoji Grad Zagreb, a još čekamo završnu suglasnost Vlade RH za koju vjerujemo da ćemo je uskoro dobiti.
- Jasno nam je da vi to tako ne doživljavate, ali koliko god da dugo traje priča o hrvatskom WRC-u, mogli bismo je na simbolički način povezati i s dolaskom prvog čovjeka FIA- Jeana Todta na Croatia Rally koji se 2013. godine održavao u Poreču, čini nam se da je do CRO WRC-a na kraju nekako - naglo došlo.
- Pregovori su trajali jako dugo. Već smo najmanje dva puta, tako reći, bili u WRC kalendaru. Međutim, jednom nas je "izgurao" Japan, a jednom Kenija s legendarnim Safari relijem koji je vjerojatno najzahtjevniji reli za automobile u WRC prvenstvu. Moramo biti svjesni kako je Hrvatska malo tržište i često smo sami sebi neprijatelji. Estonci su od svoje Vlade dobili 2,5 milijuna eura jer su procijenili kako je WRC za njih izuzetno bitna manifestacija i kako će im se ulaganje višestruko vratiti. Odluka jest "naglo" došla i Jean Todt je "presjekao" i dao nam povjerenje. Na nama je sada da opravdamo njegovo povjerenje kvalitetnom organizacijom kako bi WRC ostao u Hrvatskoj još dugo godina. U tom slučaju, moći ćemo u dogledno vrijeme, nakon što se etabliramo kao dobri organizatori i domaćini, razmišljati o tome da WRC selimo svakih nekoliko godina po Hrvatskoj pa da ga dovedemo u Istru, Kvarner, Dalmaciju, a zašto ne i u Slavoniju.
- Ono što je i nama bilo neobično kad je postalo jasno kako WRC dolazi u Hrvatsku bio je odabir itinerera. Šaškin, Porečan, osoba koja između Rijeke i Poreča zna svaki milimetar terena pogodnih za održavanje jedne takve priredbe, a rally odlazi na šire - zagrebačko područje?!
- Već sam dosta pričao o tome, Grad Zagreb je bio brži i konkretniji s obzirom na to da ovaj projekt puno košta, ali i donosi višestruko više. Jednostavno, nije bilo puno sluha za ovaj projekt "kod nas doma". Možda mi nisu vjerovali, a možda ja nisam bio dovoljno uvjerljiv. Možda je nešto treće posrijedi. Ne znam. Jedino što znam je da WRC nikada nije bio bliže mojoj Istri i Kvarneru. Za WRC Croatia Rally 2022., ako se on dogodi nakon što dovoljno kvalitetno organiziramo WRC 2021., svakako planiramo proširenje i na Primorsko-goransku županiju uz nekoliko brzinskih ispita u šumama i brdima Gorskog Kotara. Upute WRC Promotera su za sada bile da se prve godine lokacijski ne "rastegnemo" previše.
- Zar je moguće da najmoćnija hrvatska turistička privreda, ona koja u Istri i na Kvarneru ostvaruje najveći dio inozemnih noćenja nije, u samom svitanju pune sezone - Croatia se naime vozi zadnjeg vikenda u travnju - uvidjela koje joj benefite donosi jedna takva priredba? Je li uopće u moći hrvatskog turističkog promidžbenog proračuna "uhvatiti" doseg koji sam po sebi ima WRC?
- Velika većina privrede ipak je uvidjela benefite. Privatnici i poduzetnici itekako razumiju što je WRC i što takva manifestacija donosi. Valamar i Maistra su bili jako zainteresirani i vrlo konkretni. Neke naše kompanije ipak nisam uspio uvjeriti u važnost i veličinu WRC-a. No, vjerujem da će se to sada promijeniti te je ključno da sve velike turističke kompanije u Istri i Kvarneru budu uključene kako bi se WRC projekt jednog dana realizirao ovdje.
2013. smo u Poreču organizirali Croatia Rally i tada su Grad Poreč i Valamar čvrsto stajali iza projekta i uložili puno vremena i financijskih sredstava. Uz to, Grad Pula i Rovinj su čak potpisali zajedničko pismo namjere oko organizacije WRC-a, a veliku potporu tih godina pružio je i Grad Buzet. No, u trenutku kad je trebalo zavući ruku u džep, čelno vodstvo naših dviju županija ipak nije našlo načina da se to i izvede. Treba biti fer i reći također kako je jamstvo države tada izostalo, a to je nažalost bio ključni moment i razlog zašto se odustalo od Istre i Kvarnera. Treba naglasiti kako je WRC Promoteru 2015. godine trebalo garantirati s iznosom od 2 milijuna eura unaprijed, bez ikakve garancije da ćemo WRC i dobiti. Skupio sam tada 1,5 milijuna eura, no to nije bilo dovoljno. WRC priča je jako složena i nije mi namjera ni na koga upirati prstom ili etiketirati bilo koga kao krivca. Nije se poklopilo. Politika nije shvatila prednosti i benefite WRC projekta ili bolje reći, nisam uspio uvjeriti političare u Istri i Kvarneru da je WRC manifestacija koja nam treba, projekt koji se treba dogoditi u najturističkijem kraju Hrvatske i da trebamo zajedno snažno lobirati prema tadašnjoj Vladi RH.
Što je tu je. WRC je u Hrvatskoj i to je najvažnije. Što će biti dalje, ovisi o nama samima.
- Ostavimo po strani prošlost, tko je shvatio, shvatio je. Još smo uvijek u zoni pandemijskih lockdowna
- Optimističan sam i vjerujem da će publika moći prisustvovati i na otvorenom gledati i pratiti WRC Croatia Rally. Reli je specifičan sport. Rano je za reći hoće li sve granice biti otvorene i kakve će restrikcije biti na snazi na nivou cijele Europe. Mi radimo kao da će sve biti kao nekada jer "novo normalno" za nas nije nešto što je prihvatljivo i vjerujemo kako će sve to uskoro biti samo ružan san. A i za našu privredu je ključno da krenemo normalno raditi i stvarati.
- Start i cilj su u Zagrebu. Posebno kad je riječ o startu koji je zakazan za četvrtak ujutro ispred Nacionalne i sveučilišne biblioteke, kakve su mjere po pitanju izbjegavanja gužvi? Koliko će naprosto sami Zagrepčani biti senzibilizirani za jedan tako značajni sportski događaj kojem je središte upravo hrvatska metropola?
- Nećemo posebno zatvarati ceste i ulice. Trudit ćemo se da ne stvaramo gužve i ne zadajemo glavobolje građanima užurbanog Zagreba. O tome posebno vodimo računa, no koliko će gledatelja biti još ne možemo predvidjeti. Jedina ulica koja će biti zatvorena, i to samo u četvrtak, je ona uz NSK. Sav ostali promet će se normalno odvijati. Na samom svečanom startu pripremamo poseban program kojeg u ovom trenutku još ne mogu otkrivati u detalje. Bit će to spektakl, vjerujete mi na riječ. Na Fontanama i na zagrebačkom Velesajmu, gdje će se održati prvi brzinski ispit, popularno zvani "Super Special Stage", će biti dovoljno mjesta za sve.
- Jasno je da se Hrvatska našla na listi jer je zbog pandemije koronavirusa
- Vjerujemo da nam je Covid-19 kriza čak i pomogla. Ipak, bez našeg velikog truda i nastojanja ne bi bilo ničega. Ovisno o kvaliteti naše organizacije, o tome koliko će gledatelji biti disciplinirani i slušati upute organizatora te se držati propisanih sigurnosnih standarda i uputa, ovisit će koliko će dugo WRC ostati u Hrvatskoj.
- Smije li se, u nekim budućim sezonama mijenjati pozicioniranje CRO
- Svakako, to nam i jest plan. Kao što i mnogi drugi organizatori u WRC-u povremeno mijenjaju gradove domaćine i regije unutar svojih zemalja, tako i mi planiramo seliti WRC po Lijepoj Našoj.
- Bude li sve s pandemijom u redu, koliko se posjetitelja može očekivati? Koji je doseg CRO WRC-a, je li to krug od 500 kilometara oko Zagreba?
- Teško je to predvidjeti. Međutim, kako WRC nikada u povijesti nije bio ni blizu nas, moguće su ogromne brojke posjetitelja, pa i više stotina tisuća. Sve će ovisiti o epidemiološkoj situaciji i tadašnjim restrikcijama. Između nas i druge stanice WRC-a, Arctic Rallyja u Finskoj, je rupa od dva mjeseca. Monte Carlo i Arctic Rally nisu, odnosno neće, imati gledatelja. Nama je izuzetno bitno izbjeći "Woodstock scenarij". Portugal je primjerice 2019. godine imao oko 950.000 gledatelja. I takve brojke su moguće, međutim za nas bi to odmah prve godine mogao biti veliki organizacijski izazov. O tome svakako vodimo računa i radimo na nekoliko vrsta mogućih scenarija.
- Znamo da nije popularno govoriti o financijama, no koja je cijena pripreme WRC-a? A koji su pak benefiti, koliko je projicirani promet s publikom, koliki bez nje?
- Naše studije, koje su radili Fakultet za turizam i ekonomiju "Mijo Mirković" iz Pule, Kineziološki fakultet i Udruga za etično financiranje iz Zagreba, na konzervativnim brojkama od 150.000 gledatelja, od čega 40.000 stranaca, predviđa se benefit za Republiku Hrvatsku od najmanje 25 milijuna eura povrata samo kroz PDV. Teško je to točno izračunati, no sigurni smo, pogotovo kad uzmemo u obzir studije isplativosti drugih organizatora, kako će se na svaki uloženi milijun eura u WRC projekt, u zbroju vratiti više od 30 puta, što direktno, što indirektno kroz medije i promidžbu.
- Ima li ikakvih naznaka da će, makar u revijalnom dijelu programa, rally i do jadranskih prostora?
- Cilj nam je maksimalno promovirati Hrvatsku i njezine ljepote. Upravo zato pripremamo nekoliko iznenađenja u suradnji s ACI-jem, Gradom Opatijom, Gradom Dubrovnikom i nekim našim poznatim sportašima i olimpijcima. Više detalja o tome ćemo u nekom idućem razgovoru, kada završimo sve pripreme.