VRBOVSKO

U Vrbovskom o agresivnom marketingu, registru “Ne zovi” i o "oporezivanju" žena

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Udruga Potrošačica u subotu je u Vrbovskom u povodu Svjetskog dana prava potrošača (15. ožujka) educirala građane o pravima na digitalnom tržištu, registru “Ne zovi”, zaštiti djece od agresivnog marketinga i upozorila na "oporezivanje" žena reproduktivne dobi.

Predsjednica Društva Potrošačica Ana Smoljak je govoreći o deset osnovnih načela zakonodavstva Europske unije u zaštiti potrošača, jednakih za sve zemlje članice, rekla da je samo informirani potrošač zaštićen potrošač. Osim primjene zakonskih propisa jača transparentnost na tržištu, posebno  na internetskim tržištima štiti potrošače od nepoštene poslovne prakse i predstavlja alat za dobivanje kolektivne pravne zaštite.

Suprotna tomu je zavaravajuća i agresivna poslovna praksa od koje se samo educirani potrošač može zaštititi, a aktivistice su danas s građanima razmijenile niz  primjera o tome.

Potrošačice su predstavile i način upisa u Registar „Ne zovi“, za one koji ne žele da ih trgovci kontaktiraju kako bi im prodali neku uslugu ili proizvod.

Zamjenica predsjednice Marija Perušić je za stjecanje naljepnica za plišane igračke u jednom lancu supermarketa, za što za jednu darovanu igračku treba kupiti robe u vrijednosti od 750 kuna, rekla da je  "zlouporaba u oglašavanju s potencijalnom štetom kod djece, te da je zakonodavstvo stalo čvrsto na stranu zaštite djece".

“Zabranjeno je oglašavanje koje može prouzročiti tjelesnu, duševnu ili drugu štetu u djece, jer zlorabi dječju lakovjernost”, rekla je Perušić. Dodala je da je Europska komisija još 2005. godine agresivnim poslovnim djelovanjem proglasila uključivanje u oglas izravnog nutkanja djece na kupnju oglašavanih proizvoda ili uvjeravanje roditelja ili drugih odraslih osoba da za djecu kupe oglašavane proizvode.

Udruga Potrošačica se unatrag dvije godine bavi i problematikom Tampon tax 1, za zaštitu potrošačica reproduktivne dobi.  Uz moto „Zaustavimo oporezivanje potrošačica“ Smoljak je rekla da se aktivistice bore da se ukine 25 posto poreza na vrijednost svakog uloška ili tampona potrebnih ženama svakog meseca. Nelgično je da Hrvatski sabor kao zakonodavno tijelo smatra da je takvo oporezivanje u  redu, a da se npr. za kino ulaznice i silikonske implantate za grudi ne plaća puni PDV.

Još prije dvije godine Europski je parlament na plenarnoj sjednici u Strasbourgu velikom većinom glasova prihvatio izvješća u kojima se naglašava važnost rodne ravnopravnosti za pravilno funkcioniranje institucija te je pozvao države članice da uvedu izuzeća od oporezivanja, snižene stope i nulte stope poreza na ženske higijenske proizvode te ostale “proizvode i usluge s pozitivnim društvenim, zdravstvenim i okolišnim učincima”.

Smoljak također ističe da povećane specifične ženske troškove treba staviti u kombinaciju s prosječno nižim dohotkom žena i proizlazi da žene snose veći teret prilikom oporezivanja pa je potrebno smanjenje poreza na ženske higijenske potrepštine i/ili njihova besplatna dostupnost za ranjive skupine.

Nedavno provedeno straživanje Udruge za ljudska prava i građansku participaciju PaRiter otkrilo je da je čak trećina žena u Hrvatskoj prisiljena štedjeti na ulošcima, jer su im preskupi, a 12 posto si ih uopće ne može priuštiti.

Susret s građanima i tiskanje i djeljenje brošure Udruzi Potrošačica, punog naziva Društvo za zaštitu potrošačica i potrošača Hrvatske, održan je uz financijsku potporu Grada Vrbovsko i Primorsko-goranska županije.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter