(Snimili Ana krizanec)
Valjda nema televizijske i radijske postaje, novine i portala u nas, a da nisu jučer imali potrebu dobiti izjavu od Josipa Kelemena, savjetnika potrošačke platforme »Halo, inspektore«. Od njih je naime krenula inicijativa za bojkotom trgovačkih lanaca, da bi je zatim podržali mnogi, od Europskog centra izvrsnosti potrošača, preko sindikata pa sve do primjerice gdjekojeg ministra.
– Kao potrošačka platforma mi postojimo već pet i pol godina, i u tih pet i pol godina informirali smo i educirali potrošače diljem Hrvatske o njihovim pravima. Prepoznali smo sve ono što potrošače brine, sve što ih dotiče u svakodnevnom životu, radu, kupovanju. Dotakli smo se niza tema, pomogli da se zaštiti tržište, da se sankcioniraju oni koji se ne znaju ponašati na tom tržištu. U konačnici prepoznali smo interes potrošača po pitanju divljanja cijena i inflacije i to je ono što nas izdvaja u odnosu na sve druge, objašnjava Kelemen.
U startu to otvara pitanje zašto je potrošačima trebalo toliko godina da shvate kako je sve, što se cijene tiče, otišlo predaleko. Kelemen međutim ne bi to pitanje formulirao tako.
– Ali možemo reći da je Hrvatska, na žalost, na začelju zemalja članica EU-a po pitanju zaštite potrošača. Informiranje i edukacija potrošača je u Hrvatskoj na vrlo niskoj razini. Ovo je prvi put da su potrošači digli glas i rekli: »Ne slažemo se s ovim što se događa na hrvatskom tržištu! Ne slažemo se s tim kako nas tretiraju trgovci! Ne slažemo se s kvalitetom proizvoda!« Prvi put se vrlo glasno čuje njihov glas. A ono što je najzanimljivije u ovoj cijeloj priči, potrošači su znali artikulirati i prepoznati uzroke problema, ističe Kelemen.
Pričamo s njim u petak u prvim satima prijepodneva. Porezna uprava je taman objavila prve preliminarne izvještaje o broju fiskaliziranih računa koji kažu da je u odnosu na isti petak prije tjedan dana 47 posto manje izdanih računa.
– To dokazuje riješenost i, ja bih rekao, zajedništvo svih potrošača Hrvatske bez obzira na vrijeme, mjesto, položaj. Svi su se ujedinili u slanju poruke koja kaže da nam je dosta cjenovnog divljaštva i inflacije. Tražimo da tijela javne vlasti, koja su za to i osposobljena, nominirana i čija je to osnovna zadaća, konačno počnu raditi ono što im je posao, poručuje Kelemen.
Sve je, podsjeća, eskaliralo prije godinu dana.
– Mi smo stalno upozoravali da cijene divljaju. Uspoređivali smo proizvode u Hrvatskoj i drugim zemljama, kako u okruženju tako i u EU-u, i vikali stalno da je ovo neodrživo. Ne može Hrvatska imati 100 do 200 posto skuplje proizvode, plaćati neke proizvode i po 100 do 200 posto više nego što iste te proizvode plaća potrošač u Njemačkoj ili nekoj drugoj državi. To je prvo. Drugo, na problem smo ukazali prvi put pred parlamentarne izbore i izbore za Europski parlament.
Potrošači su ukazivali i govorili kako cijene divljaju, a inflacija raste. Nitko nas nije slušao. Onda smo tijekom turističke sezone rekli da su cijene eskalirale. Međutim, u to vrijeme formirala se nova vlada koja je trebala to prepoznati i reagirati. Došla je jesen, došao je studeni, pa je sve eskaliralo u predblagdansko vrijeme, da bi početkom ove godine, u ovom mjesecu, doslovce došlo do galopirajućeg poskupljenja gdje se na dnevnoj bazi mijenjanju cijene, a inflacija raste. Sve je to dovelo do iskazivanja nezadovoljstva potrošača, kaže Kelemen.
Dakle, oni koji su trebali inflaciju riješiti, nisu to učinili. Nije li onda najblaže rečeno začudno da politika evo daje podršku potrošačima i bojkotu, pitamo Kelemena. On odgovara pomalo retoričkim protupitanjem: »Nije li to pomalo i licemjerno!?«
– S druge strane, a i što će!? I oni koji su u mogućnosti da to riješe su svjesni da je došlo do eskaliranja cijena, da je došlo do porasta inflacije. Problem je u tom što nitko nije ništa poduzimao. Ministarstva, agencije, svi ostali koji su nadležni za nadzor tržišta i uređenje tržišta nisu ništa poduzimali, spavali su sve vrijeme, nisu reagirali. Iz nekog samo njima poznatog razloga nisu poduzeli nikakve akcije. Ovo je sada reakcija na sve to, poručuje Kelemen.
Petak će, međutim, proći. Što donosi sutra, prekosutra? Teško je vjerovati da će jedan dan bojkota riješiti išta.
– Sve postoji, traje i sve je postavljeno zbog potrošača. Potrošači su najjači i nadzor i generator razvoja, ili funkcioniranja tržišta. Ako shvatimo da su potrošači temelj svakog društva i gospodarstva, onda ćemo shvatiti i to da potrošač nije neprijatelj gospodarstveniku. Dapače! Gospodarstvenik postoji zbog potrošača. U konačnici, svi smo mi potrošači, i predsjednici, i ministri, i ravnatelji, svi smo mi potrošači. Samo je pitanje kako tko može podnijeti anomalije na tržištu, poskupljenja, inflaciju i sve što se događa kao posljedica ovog stanja.
Dakle, ono što u cijeloj ovoj priči treba učiniti je pod hitno poduzeti određeni nadzor na tržištu, ovo što je krenula raditi Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, da se vidi je li došlo do kartelizacije, jesu li marže zaista enormne, je li na tržištu došlo do nepoštovanja cijena koje su ograničene Vladinom odlukom o ograničenju cijena, je li bilo nekih drugih uzroka i poremećaja. I u konačnici treba donijeti odluku da se promijeni PDV na pojedine proizvode koji je, recimo kad su u pitanju hrana, piće i kućne potrepštine, u EU-u daleko manji nego u Hrvatskoj. Očito treba doći i do korekcije PDV-a, naglašava Kelemen.
U platformi već uvelike razmišljaju i o novim potezima.
– Naš sljedeći korak je analiziranje svega što se događa. Nakon toga pozvat ćemo potrošače da predlože koji su sljedeći koraci. Procijenit ćemo zatim je li to bojkot trgovačkog lanca, bojkot trgovačkog centra, bojkot više proizvoda jer je to možda i najjači alat u kontroli cijena, ili je pak to nešto sasvim treće. U svakom slučaju, mora se razgovarati i o PDV-u, zaključuje Kelemen.