(Snimio Sergej Drechler / Novi list)
Nakon što smo sredinom ovog mjeseca pisali o preniskim plaćama zaposlenika na brodovima i brodicama lučkih kapetanija koje nisu značajnije povećavane u zadnjih dvadesetak godina, iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture neslužbeno saznajemo da bi plaće ljudi koji nerijetko riskiraju i vlastite živote u akcijama traganja i spašavanja na moru, kako bi spasili tuđe, trebale biti povećane za oko 250 do 400 eura mjesečno.
Najavljeno povećanje pozdravljaju svi zaposlenici i kapetani iz lučkih kapetanija Rijeka, Pula i Zadar s kojima smo razgovarali, a kojima su sada koeficijenti plaće određeni propisom još iz 2001. godine, otkad su djelomično povećavani pojedini dodaci na plaću, ali osnovica se u više od dvadeset godina nije bitnije mijenjala.
Prema našim informacijama, očekivani porast koeficijenata za izračun plaća iznosit će, primjerice, za zapovjednika broda 45,27 posto, odnosno rasti će s 1,067 na 1,55, upravitelja stroja III. vrste koeficijent će rasti 68,66 posto, s 0,919 na 1,55, mornaru na brodu 59,42 posto, s 0,897 na 1,43, a za voditelja brodice 68,66 posto, odnosno s 0,919, na 1,55.
Stvarni porast neto plaća ipak neće biti u skladu s porastom koeficijenata, jer su radnici na navedenim radnim mjestima imali pravo na dodatke za posebne uvjete rada, uz ostale dodatke od kojih će, kako saznajemo, dio ući u osnovnu plaću, pa će stvarno prosječno povećanje plaća iznositi oko 24 posto, ili u eurima od 250 do 400 eura više u odnosu na sadašnje plaće.
Pritom svi članovi posade broda ostvaruju pravo na pomorski dodatak za svaki dan ukrcaja na brod, kao i pravo na beneficirani staž za period ukrcanja. Kako je iznos pomorskog dodatka od početka godine također povećan, on će u ovoj godini, za prosječno petnaest dana ukrcaja, iznositi oko 450 eura mjesečno.
U planu nabava nove flote za traganje i spašavanjeMinistarstvo mora trenutno provodi i program obnove postojeće flote za traganje i spašavanje na moru, pri čemu je u planu nabava novih 15 stakloplastičnih brodica, 9 gumenih brodica sa stakloplastičnim dnom te osam aluminijskih brodica koja je u tijeku, a paralelno se provode i natječaji za zapošljavanje novih 63 djelatnika lučkih kapetanija i Nacionalnog centra sigurnosti plovidbe. |
Naši sugovornici ističu kako je povećanje koeficijenata rezultat snažnog zalaganja da se zaposlenima u sustavu lučkih kapetanija osiguraju veća materijalna prava i da se primanja, koliko je to bilo moguće u okviru državne službe, usklade sa zahtjevnošću poslova koji se obavljaju na ovim radnim mjestima.
Pomorci na brodovima lučkih kapetanija, naime, u svojevrsnom su procjepu državne birokracije jer iako su po zanimanju i prirodi radnih mjesta pomorci, spadaju u državne službenike, što ih dijelom stavlja u nepovoljan položaj, posebno kad su u pitanju plaće i dodaci na njih.
U Ministarstvu smatraju kako će predviđeno povećanje plaća pridonijeti poboljšanju materijalnog statusa trenutno zaposlenih u lučkim kapetanijama, ali i pozitivno utjecati na atraktivnost ovih radnih mjesta. Trenutno je u raznim fazama provedba natječaja za zapošljavanje 63 nova djelatnika u lučkim kapetanijama, a novi koeficijenti plaća bi trebali pomoći u privlačenju novih zaposlenika. Postojeći su uglavnom zadovoljni najavljenim povećanjem plaće.
Tako riječki lučki kapetan Darko Glažar ističe kako zaposlenici itekako zaslužuju povećanje plaća.
– Svako povećanje plaća ili poboljšanje materijalnih i radnih uvjeta mogu samo pozdraviti. Naši ljudi zaslužuju veće plaće, te u potpunosti podržavam najavu povećanja koeficijenata.
To je težak i zahtjevan posao, s brojnim akcijama traganja i spašavanja po vrlo teškim uvjetima na moru, a od prošlog ljeta imamo i brodice za prijevoz hitnih medicinskih slučajeva pa možda samo da istaknem da smo, od ljeta naovamo, tim brodicama intervenirali 16 puta, pri čemu je spašeno 25 ljudskih života, kaže Glažar.
Zapovjednik broda u lučkoj kapetaniji Rijeka Saša Turkalj također ističe da je svako povećanje primanja dobrodošlo.
– Još nisam dobio službenu informaciju, kao što i inače puno toga saznamo preko novina, ali nadam se da će do povećanja plaća doći i to je, naravno, dobra vijest za sve nas, rekao je Turkalj.
I pulska lučka kapetanica Dolores Brenko Škerjanc je zadovoljna prijedlogom povećanja plaća.
– Moje je mišljenje da je vrlo pohvalno da je napokon pokrenuto povećanje plaća za naše djelatnike, u prvom redu one koji rade na brodovima, koji u svim vremenskim uvjetima isplovljavaju u akcije traganja i spašavanja, a i inače održavaju red na moru. Prema informacijama kojima raspolažem, najavljeno povećanje je čak i nešto veće od onog koje se prethodno najavljivalo, kaže Brenko Škerjanc.
Kapetan u porečkoj ispostavi pulske lučke kapetanije Kristijan Jakus ističe kako je dobro da je pokrenuto pitanje plaća zaposlenika lučkih kapetanija, posebno onih na brodovima.
– Ako takav prijedlog bude prihvaćen, smatram to povećanje potpuno zasluženim. To su ljudi koji najviše rade i najviše riskiraju. Nema tu radnog vremena, nego kad dođe poziv, ide se u akciju traganja i spašavanja. I nikad nitko nije odbio krenuti zbog lošeg vremena, kasnih noćnih sati ili male plaće. O tome se priča poslije. Ovo nije posao, nego način života, kaže Jakus.
Najavom povećanja plaće zadovoljan je i Mario Denaro, koordinator u službi za registre stranih brodova Lučke kapetanije Zadar.
– Prije donošenja novih privremenih mjera Vlade RH, imao sam neto plaću okvirno 1150 eura, a s novim privremenim dodacima plaća na istom radnom mjestu iznosi oko 1450 eura. Ujedno koeficijent na trenutnom radnom mjestu je 1,843, a po novome bi trebao biti na istom radnom mjestu 2,20, što čini povećanje od dvadesetak posto, kaže Denaro.