Ilustracija (Snimio: Patrik Macek/Pixsell)
Vozila hitne pomoći u više županija ne zadovoljavaju standarde sigurnosti i kvalitete, a zbog toga su ugroženi i pacijenti i djelatnici hitne medicinske pomoći koji se njima voze, upozorili su jučer čelnici udruge Hitna uživo 194 i Hrvatskog sindikata hitne medicine. Tomislav Petrušić, predsjednik udruge Hitna uživo 194, posvjedočio je o slučaju pacijenta s infarktom miokarda koji je, zbog neodgovarajućeg vozila hitne pomoći od Daruvara do bolnice u Pakracu prevožen 20, umjesto 10 minuta, a takvih je slučajeva, tvrdi, još.
- Zavodu za hitnu medicinu Bjelovarsko-bilogorske županije krajem prošle godine isporučena su dva nova vozila, a već nakon prve intervencije u Daruvaru postalo je jasno da nešto nije u redu s ovjesom, jer pacijent u vozilu odskače od ležaja. Pacijenta s infarktom miokarda zato nisu mogli prevoziti brže od 50 kilometara na sat, zbog čega im je do bolnice trebalo 20 minuta, prepričao je Petrušić na jučerašnjoj konferenciji za novinare.
Do problema, tvrdi, dolazi zbog prilagodbe kombi-vozila potrebama hitne pomoći, u kojoj težina tereta nije dovoljna da bi vozilo bilo stabilno, a vožnja ugodna. Iako se ovjes vozila nastoji prilagoditi potrebama prijevoza pacijenata, događa se da pacijenti u vozilu odskaču od ležaja, što je s obzirom na to da se radi o prijevozu hitnih pacijenata s ozljedama ili težim stanjima potpuno neprihvatljivo.
Kao sindikalni povjerenik u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji, Petrušić je upozoravao na nepravilnosti, da bi krajem prošlog tjedna dobio opomenu pred otkaz. Dobio ju je, tvrdi, upravo zbog kritika na račun takvih vozila. Petrušić tvrdi i da je 11. siječnja poslao tvrtki MS Ambulance upit o ovjesima, nakon čega su njega osumnjičili da je "sam sve izrežirao". Loša je situacija, kaže, i s voznim parkom hitne pomoći u Zadarskoj, Vukovarsko-srijemskoj i Sisačko-moslavačkoj županiji.
Danijel Šota, predsjednik Sindikata hitne medicine, ogorčen je nepostojanjem zakona o hitnoj medicini, zbog čega "svatko kupuje što želi", a djelatnici hitne i pacijenti koji se prevoze ovise o dobroj volji župana kakvo će vozilo kupiti i opremiti.
- Želimo da se to zakonski regulira, da pacijenti i osoblje više ne budu izloženi pogibelji. Borimo se za to da oprema bude jednako kvalitetna svugdje, a ne da se u siromašnijoj županiji pacijente vozi u bilo kakvom autu s opremom koja će ga ubiti ako se vozilo prevrne. U nekim je županijama u vozilu hitne defibrilator na podu, opasniji od vozila, a neke županije kupile su vozila koja izgledaju kao svemirski brod, ilustrira Šota. Istodobno, tvrdi, prema pravilniku koji to regulira, vozilo hitne danas može voziti bilo koji medicinski tehničar koji je završio srednju školu. "Ne treba imati stručni ispit, ni C kategoriju, ni iskustvo u vožnji. Toga nema nigdje, osim kod nas", zaključuje.
Iz Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu poručuju kako "pozdravljaju svaku inicijativu koja će otkloniti sumnje na nepravilnosti, s ciljem ostvarivanja sigurnih uvjeta rada djelatnika HMS-a i pružanja kvalitetne hitne medicinske skrbi pacijentima". Ističu i kako prema važećim pravilnicima sva vozila hitne medicinske službe moraju zadovoljavati norme istovjetne europskima. Isporučitelj vozila dužan je poštovati navedenu normu, a naručitelj utvrditi uredno ispunjenje ugovornih obveza odabranog ponuditelja, kažu u HZHM-u.