Ljudi vole reći da u mjestu gdje nema škole, nema više ni života, navodi Kršul i dodaje da se to može čuti i u ovim slučajevima.
- Na pitanje je li se možda onda to pretvorilo u praksi, kroz cijeli niz godina, u uhljebistan - o tome bismo mogli razgovarati s obzirom na ono što vidimo u posljednjih 20 godina, tvrdi Dora Kršul.
U velikim gradovima smještena su sveučilišta koja nude kvalitetno obrazovanje te veleučilišta koja također nude nekakve kvalitetne smjerove obrazovanja, tvrdi Tonković Bušljeta. Na gospićkom području nema više takvog sadržaja, pa se pita što učiniti da mladi ljudi koji su otišli u velike gradove za obrazovanjem, nakon četiri, pet, 10 ili 12 godina, ondje ne ostaju, nego da dolaze živjeti u male gradove.
Problem je ne samo u tome što imamo previše studijskih programa, već i u tome što bujaju društvena usmjerenja. Iako je direktiva Europske unije razvoj STEM područja, svi bi na ekonomiju.
- Računarstvo u koje se svi jako kunemo i voljeli bi da se razvija, koje bi trebala biti budućnost hrvatske industrije, studira samo 5% studenata, medicinu 6%, prirodoslovlje 3%, a matematiku samo 1% studenata, dodao je za HRT.
Potom je naveo da npr. studij povijesti postoji u devet različitih ustanova te da taj studij nudi 16 različitih obrazovnih programa. Istraživanje od prije dvije godine, koje je napravljeno s Agencijom za znanost i obrazovanje, pokazalo je, kaže Glunčić, da oni koji diplomiraju povijest, u prvih godinu dana se jako teško zapošljavaju u RH. Podsjeća da čak 1300 studenata studira povijest, a i da ih je ove godine 300 upisalo taj studij. Naravno, kaže, povijest je bitna, ali nam ne trebaju tolike brojke.
Karlovac, 50-ak kilometara od Zagreba, grad je s 50-ak tisuća stanovnika i nekad razvijenom industrijom. Ondje broj studijskih grupa raste, a posebno onih koji nisu iz STEM područja. Iako je studenata sve manje, upisne kvote se ne smanjuju.
- Već nekoliko godina bilježimo pad interesa studenata, zapravo bilježi se demografski deficit maturanata koji pristupaju državnoj maturi pa i upisanima na fakultete, kazao je Ivan Štedul, dekan Veleučilišta u Karlovcu.
Studij prehrambene tehnologije s usmjerenjima pivarstvo i prerada mlijeka smatra vrlo kvalitetnim.
- Studij strojarstva koji je naslonjen na našu dugogodišnju tradiciju visokog obrazovanja na području strojarstva još iz 1968. godine, bilježi malo slabiji interes iako je potrebna i za mehatroničarima i strojarima ogromna. Zašto se maturanti ne odlučuju na upise za strojarstvo? Pretpostavka je da idu linijom manjeg otpora i da upisuju studije za koje misle da su lakši, tvrdi Štedul.
Stručni studij lovstvo i zaštita prirode bilježi dosta dobar interes, kaže Štedul. Podjednak je broj redovnih i izvanrednih studenata. Pojasnio je da studij daje vrlo stručna znanja, puno terenske nastave i prakse te da su lovci i zaštitari nakon studija osposobljeni za spremni za tržište rada.
Jesu li i u kojem broju članovi gradske uprave, gradski vijećnici, bili studenti kninskog veleučilišta?
- Aktualni gradonačelnik je bio polaznik Veleučilišta, aktualna dogradonačelnica, aktualna pročelnica za financije i fondove EU-a, pa i potpredsjednica Vlade gospođa Šimpraga isto je bila polaznica Veleučilišta, rekao je Tomislav Čolak.
- Naravno nisu svi ekonomski fakulteti, niti svi fakulteti koje upisuju mali broj studenata uhljebistani. Imate fakultete koji moraju upisat mali broj studenata, kao što su recimo glazbena akademija gdje se mora raditi jedan na jedan, ili jedan na dva. Ali veliki dio tih fakulteta, odnosno visokih učilišta jesu, čim upisuju tako mali broj studenata. Ti ljudi nemaju previše posla, zapošljavaju se lokalni ljudi, i velik broj čak i profesora koji radi na drugim fakultetima dolazi raditi zato što oni nemaju adekvatni kadar koji bi odradio nastavu. Tako da i oni zarađuju dodatno od toga, i to je jedan onako sustav koji je u principu čini mi se dugoročno neodrživ, tvrdi Glunčić.
Profesori koji predaju na veleučilištima, smatra Kršul, imaju skromne životopise i doprinose.
- Ne kažem da je isključivo tako i vjerojatno postoje pojedinci sjajni u onome što rade. Ne znam kako je u takvom sustavu i moguće napraviti nekakav iskorak, dodala je.
Drugi problem, kaže Glunčić, koji je prema njegovu mišljenju čak i opasniji, jest to da se pumpanjem broja studijskih programa jednostavno ruši kvaliteta.
U razgovoru sa studentima uočio je da se oni, kada im je na nekom fakultetu nešto teško, odlučuju prebaciti na neki drugi fakultet gdje im je to puno lakše. Glunčić upozorava da na taj način pada kvaliteta fakulteta, ali i povjerenje u sustav. Kada padne povjerenje u sustav, onda, kako kaže, sustav jednostavno više nema smisla.
- Posljedica ogromnog broja studijskih programa i visokih učilišta je da imamo inflaciju diploma, a i inflaciju doktorata. Ta inflacija naravno vodi do pada kvalitete i povjerenja te pitanja kako je ta titula stečena i koliko je vrijedna. Ljudi gube svoj status u društvu zato što ih jednostavno ima previše, a neki su stekli svoj status, kao što ste vidjeli u prošlim godinama, na krivim institucijama i na krive načine, kazao je Matko Glunčić.