(Hina/EPA)
Regulatori, osiguravatelji i stručnjaci pozivaju aviokompanije na dodatni oprez pri povratku zrakoplova u promet nakon produljenog prizemljenja tijekom pandemije covida 19.
Veliki je broj zrakoplova prizemljen zbog koronavirusa koji je blokirao zračni promet, obuhvativši u jednom trenutku čak dvije trećine globalne flote. Nakon što ih zrakoplovne kompanije vratile u promet, naglo je porastao broj prijava problema.
Broj "nestabiliziranih" ili loše vođenih prilaza zračnoj luci naglo je porastao u ovoj godini, pokazuju podaci Međunarodne udruge prijevoznika u zračnom prometu (IATA), a takve nezgode mogle bi rezultirati teškim slijetanjem, preskakanjem staze ili čak i padom zrakoplova.
Zabrinuti zbog podataka IATA-e, osiguravatelji ispituju zrakoplovne kompanije provode li dodatnu obuku pilota kako bi se usredotočili na slijetanja, rekao je Gary Moran iz brokerskog osiguranja Aon PLC . "Zanimaju ih okolnosti obuke", rekao je.
Uključivanje u promet i slijetanja postavljaju značajne zahtjeve za posadu, te se treninzi i redovno iskustvo smatraju presudnima.
Prema proizvođaču zrakoplova Airbusu, najviše nesreća sa smrtnim ishodom događa se u prilazu zračnoj luci, dok se najveći broj nesreća bez smrtno stradalih dogodi tijekom slijetanja.
U svibnju se mlaznjak Pakistan International Airlinesa srušio nakon nestabiliziranog prilaza, usmrtivši 97-mero ljudi, a 18-oro ih je poginulo u padu Air India Expressa prilikom slijetanju u kolovozu, također nakon nestabiliziranog prilaza.
Obuka ipak nije jedini problem.
Europski regulator izvijestio je o "alarmantnom trendu" učestalih izvješća o nepouzdanom očitanju brzine i nadmorske visine u prvom letu nakon izlaska aviona iz hangara. U nekim je slučajevima zrakoplov morao odustati od polijetanja ili morao biti vraćen u bazu.
U većini slučajeva problem su bila neotkrivena gnijezda insekata i senzori koji dostavljaju ključne podatke avionskom računalu.
U lipnju je zrakoplov Wizz Aira zaustavio polijetanje nakon što je kapetan otkrio da brzina zraka očitava nulu. Pregledom zrakoplova pronađene su ličinke insekata nakon 12 tjedana prizemljenja, priopćila je u studenome britanska agencija za istraživanje zračnih nesreća.
Godine 1996. kukci su bili uzrok pada zrakoplova zrakoplova Birgenaira u Dominikanskoj Republici u kojem su stradali svi putnici i posada, ukupno 189 ljudi.
Među problemima zabilježenim nakon dugotrajnog prizemljenja zrakoplova EASA je izdvojila i isključivanje motora zbog tehničkih problema, onečišćenje sustava goriva, smanjeni tlak parkirne kočnice i ispražnjene akumulatore.
Pri povratku zrakoplova u promet posade moraju biti svjesne opasnosti kvarova koji možda nisu pravilno identificirani, naglašava Kate Seaton iz singapurskog odvjetničkog ureda HFW.
"To je novo područje, sektor mora poduzeti mjere kako bi umanjio rizike ali mora također biti spreman nositi se se neočekivanim problemima", naglasila je.
Povratak pilota u službu zaseban je problem koji prijevoznici rješavaju posebnim programima, uključujući ponavljanje teorije i više simulacijskih sesija i nadzirane provjere u letu, ovisno o duljini odsutnosti.
Australski zrakoplovni regulator objavio je 30. studenoga da će njegovi inspektori pojačati kontrolu rizika povezanih sa covidom 19 koji uključuju povratak u službu, obuku pilota i upravljanje sigurnosnim rizicima do 30. lipnja 2021.
Piloti također moraju iskreno procijeniti svoje vještine i samopouzdanje prilikom povratka na posao, rekao je predstavnik Međunarodnog saveza udruga zrakoplovnih pilota Peter Meiresonne tijekom webinara u listopadu.
Možda trebaju odbiti prijedlog skraćenog prilaza zračnoj luci, ako se ne osjećaju spremni, rekao je.
"Možda je sada pravi trenutak da kažemo: 'Danas nismo u mogućnosti' ili 'Dajte nam šest ili 10 milja, a ne četiri milje'“, rekao je Meiresonne.