Ilustracija (Foto: PU Istarska)
Svakodnevno svjedočimo da u prometu, a time i u nesrećama sve više sudjeluju električni romobili, no neki od njih ubrajaju se u kategoriju nerazvrstanih vozila sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, s obzirom da je njihova snaga znatno veća od one koja je propisana zakonom.
Tako je Policijska uprava istarska jučer oko 19 sati na Fažanskoj cesti u Valbandonu zabilježila prometni događaj u kojemu je maloljetnik upravljao električnim romobilom snage 1000W koji se ne može razvrstati niti u jednu kategoriju vozila zbog svojih osobina. Dolaskom do raskrižja sa ulicom Prilaz marini, kretao se nepropisno nogostupom i naletio na 64-godišnjeg biciklista koji se kretao također nepropisno nogostupom iz suprotnog smjera.
Uslijed siline udarca, oboje su pali na tlo, te je maloljetnik zadobio lakše tjelesne ozljede, dok je 64-godišnjak teško ozlijeđen.
Protiv maloljetnika se podnosi kaznena prijava za dovođenje u opasnost života i imovine opće opasnom radnjom ili sredstvom.
Električni romobili kojima nije dozvoljeno sudjelovanje u prometu
Policija upozorava građane da je sudjelovanje u prometu dozvoljeno romobilima s motornim ili električnim pogonom bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h. Romobilima koji imaju veću snagu motora od propisane i koji razvijaju brzinu veću do 25 km/h sudjelovanje u prometu nije dozvoljeno te je za navedeni prekršaj propisana novčana kazna u iznosu od 130 eura.
Prilikom kupnje romobila roditelji trebaju provjeriti njegove specifikacije te ne bi smjeli kupovati romobile koji ne mogu sudjelovati u prometu. Također, podsjećaju da električnim romobilima ne smiju upravljati djeca, odnosno osobe mlađe od 14 godina.
Korištenje zaštitne kacige
Vozači romobila, bez obzira na godine starosti, na glavi moraju nositi zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje.
Iz policije podsjećaju da je na području Policijske uprave istarske u posljednje vrijeme evidentirano nekoliko prometnih nesreća, u kojima vozači romobila nisu nosili zaštitnu kacigu te su u nesrećama zadobili teške ozljede glave.
Površine po kojima se romobili mogu kretati
Vozači električnih romobila dužni su se kretati biciklističkom stazom, a u slučajevima kada biciklistička staza ne postoji, tada se trebaju kretati nogostupom, odnosno površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa.
Vozači romobila prilikom kretanja na nogostupu i pješačkim zonama, moraju voditi računa o sigurnosti pješaka, smanjiti brzinu kretanja prilikom nailaska na pješake te zvučnim znakom koji je obavezan uređaj na romobilu, prethodno upozoriti pješake na svoj nailazak.
Sudjelovanje električnim romobilom u prometu
Romobilom ne smije upravljati osoba koja u organizmu imaš više od 0.5 promila, koja je pod utjecajem droga ili pod utjecajem lijekova koji utječu na sposobnost vožnje.
Na električnom romobilu može se prevoziti samo osoba koja upravlja tim vozilom. Mora upravljati romobilom tako da se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometaju drugi sudionici u prometu, a osobito ne smije skidati istodobno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu.
Noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti vozači električnih romobila moraju biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom. Također mora noću i danju u uvjetima smanjenje vidljivosti na električnom romobilu biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani.
Također podsjećaju da vozač električnog romobila ne smije ostaviti romobil bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, već samo na za to posebno uređenim i označenim mjestima.
Iz policije pozivaju sudionike u prometu da radi svoj sigurnosti i radi sigurnosti drugih poštuju prometne propise.