(Arhiva Novog lista)
Slika, istina je to, govori tisuću riječi, no ovoj slici nije pametno posve vjerovati.
Odnosno, premda govori tisuću riječi ova slika ne govori sve.
Ne govori da žena sa slike zna variti, brusiti, blanjati, piliti, tokariti, zna zidati, zamiješati beton, ofarbati, ispolirati, a onda kad sve pod krov dođe i urediti interijer da se čini kako je skockan taman tako da je i po mjeri normalna čovjeka i po mjeri šarenih časopisa o dizajnu.
Ona se zove Ana-Marija Percaić i ona jednostavno zna graditi, a kad je već tako onda je i logično da se emisija o građevini, dizajnu, gradnji što je već tri sezone prikazuje RTL zove »Gradi(ONA)«.
I da se nju pita, da joj se dade ta sloboda, od ove nikad završene građevine pred koju smo je natjerali da nam pozira napravila bi ona u čas čudo neko onako kako kroz jednu sezonu »Gradi(ONE)« diže objekte iz mrtvih do blještavila učeći nas usput svim vještinama što muku od gradnje čine manjom. Elem…
– I sami smo mislili da će publika biti mahom muška, oni koji moraju vidjeti kako to na televiziji izgleda žena s čekićem. Ali, iznenadit ćete se kad vam kažem da nam je većina publike ženska. Žene se sve više primaju alata, sve češće rade neke popravke u kući. Očito ne mogu dočekati muške da oni to naprave (smijeh). I čini mi se da su žene pedantnije. Kuže se u alate, kuže se u materijale, tako da su nam žene preko 50 publika.
– Nismo htjeli iluziju, htjeli smo »reališku« s obzirom na to da si 90 posto vremena na građevini prljav, zamazan, u šuti. Baš smo htjeli pokazati realnu situaciju, realne probleme.
– Početak je tata u građevini i ja treća kći koja sam odrastala u radionici uz tatu. Užasno me sve zanimalo, alati, materijali, sve mi je bila velika fora. Drugi početak, ovaj s »Gradi(ONOM)« je korona početak.
Zatvorena kazališta, ne znaš što raditi, a ja blizanac koji ne zna sjediti doma u miru i tišini. Pa smo sjele u čudu ja i moja prijateljica Jelena Viljevac, koja je dandanas producentica »Gradi(ONE)« i bez koje ničeg ne bi bilo, i mozgale što ćemo.
Bilo je: »Ajmo emisiju!? Ajmo!« Nakon te ideje emisija je vrlo brzo nastala. Nakon neka dva mjeseca već smo bile na setu i snimale prvu sezonu.
– Idemo od temelja do zadnje vaze. Činila nam se dobra varijanta da pratimo jednu građevinu od početka do kraja njene gradnje, ili obnove. Takve hard core emisije u kojoj je razbijanja i rušenja uistinu i nema.
Gledatelji su jako zadovoljni, zadovoljna je cijela ta branša koja je malo zapostavljena od televizijskih formata. Partneri koji su s nama radili na samom početku vraćaju nam se i žele surađivati s nama jer smo emisija koja integrira neke nove materijale, nove načine gradnje, neke zanimljive stvari. Jer ne ide to nekad po onoj »to sam ja ziđo’ k’o moj tetak iz Njemačke i ne može bolje«.
– Tko god pokušava nešto poboljšat’ ima doma te situacije, nekakav jaz između prijašnjih generacija koje su to izgradile i mladih koji sad to ruše bez respekta. Ali ljudi, treba obnavljat’ stvari.
– E sada bi Urbane ideje, naši partneri u prošloj sezoni i nadam se i u svim budućima, rekli da je najefikasnija sanacija ona rušenjem. I da je puno isplativije, brže i jeftinije neke građevine srušiti do temelja nego obnavljati. Dakle, nekad neke stvari treba i srušiti.
– Produkcija je mene uvijek zanimala, htjela sam imati neku svoju produkciju, ali kad uđeš u žrvanj posla, kazališta, filma, snimanja, ne stigneš. Meni se ta korona stvarno trebala dogoditi, da se sve ukine, da sjednem i da ne znam što da radim sa sobom, pa da krenem. Doduše, i sad je kaos, još i veći, jer uz sve tu je i »Gradi(ONA)«, majstori koje treba koordinirati, a majstori kasne…
– Ja sam prvo upisala studij dizajna. On koji je cijeli život u građevini, strojarstvu, onaj koji vjeruje da se ono što napraviš i sazidaš mora vidjeti, pitao me je što je to dizajn. Ja mu objašnjavam taj put od idejnog nacrta do završnog odjevnog predmeta, a on će na to: »Aha, znači izmislili su faks za krojačice.« Kad sam kasnije krenula na studij glume, e tad se samo uhvatio za glavu (smijeh).
– Sad je konačno zadovoljan, makar njurga. U trećoj sezoni rušili smo nešto što je on gradio, izbacili ga iz njegova brloga gdje je držao stvari za pčele, pa je njurgao. Ali kad smo za to građevinu koju smo napravili u trećoj sezoni, projekt »Gradi(ONA) Office« dobili nagradu, i to od strane slovenske struke bio je ponosan.
– Osvojili smo BIG SEE Architecture Award 2024., arhitektonsku i dizajnersku nagradu koja pokriva područje jugoistočne Europe, a naglasak stavlja na održivost u kreativnoj industriji.
– Uvijek je to tako bilo, ili ideš na nešto ozbiljno poput ekonomije, ili ideš na stomatologiju kad su s tatine druge strane svi zubari. I kad je kći rekla da neće ni na ekonomiju ni na stomatologiju, to je bila drama.
– Tako je nekako ispalo. Taman da sam skoro pa završila dizajn kad sam upala na glumu. I obožavam i jedno i drugo, a, evo, bavim se jednim i drugim.
– Pa hvala vam!
– Je! Još uvijek je broj jedan!
– Nisam. Uz svoje divne kolege iz ZKL-a glumila sam kraljicu Anu, Španjolku, u režiji divnog gostujućeg redatelja Darjana Mihajlovića, čovjeka susretljivog, divnog, dragog. Volim to jako.
– Mislim da je ambicija jako dobra i da treba težiti tome da probijate svoje granice, ali jednako tako mislim i da je nenormalna ambicija kontraproduktivna. Očekivati Hollywood, a u Hrvatskoj si, može te samo zakočiti i jako razočarati.
Ja nakako plivam tu gdje jesam i kako se koja prilika otvori prihvatim je i napravim najbolje što mogu. Nemam problem s tim da sam glumica i da ću biti potpuno pogubljena ako to ne radim. Da me bace i na pusti otok, dočekala bih se ja na noge.
– Vjerojatno i bih. Hahaha!
– To me je prije više držalo, ronjenje s bocama, ili skakanje padobranom zbog kojeg je doma bilo izvanredno stanje. Ali da, volim sve to. Volim i skijanje jer me tata s tri godine učio skijati, pa skijanje na vodi ljeti. Fora mi je, ali nisam od onih koji nemaju respekta prema ničemu i bacaju se glavom bez obzira u sve i svuda.
– Nije. Prošlo ljeto je otišla pod jedno drvo u dvorištu i zaspala.
– Bila sam na turneji s Histrionima kad mi je zazvonio mobitel. Žena s druge strane veli: »Imamo psa s vašim čipom.« Kako s mojim čipom!? Jedan je pas kod roditelja, drugi doma. Pa sam pitala da mi pošalje sliku.
A na slici Bu, jadna bez 80 posto dlake na tijelu. Rekla sam ženi: »Spašavajte je kako god znate dok se ne vratim.« Digli su je iz mrtvih i odmah s turneje krenula sam po nju u Crikvenicu gdje su je našli. Veterinarka mi je odmah rekla da je moguće da me ne prepozna. I stvarno isprva nije.
Kad nakon 15, 20 minuta Bu digne glavu, krene mi među noge i počne cviliti. Plače veterinarka, plače tehničar, plačem ja, plače Bu. Pa je legla u moj auto, spavala do Zagreba i došla doma. Nakon 10 godina. I živjela je u svom dvorištu još četiri godine.
– A istina jest da se mlađe generacije slabo primaju alata.
– Dobro, valjda znate žarulju zašarafiti!?
– Moguće i to. Ali, mene to nije ubilo već očeličilo, jer nije bilo druge nego »primi i napravi«. Očekivalo se da znam. Ocu se mora priznati da me nije odgajao u stilu »žensko si, nemoj«, već je bilo po onoj »ako te zanima, pokazat ću ti«. I to mi je super.
– Bilo je i toga, makar moram priznati da ne baš puno. Toga je sve manje. Mislim da i majstori kuže da su žene te koje ih dočekaju, naruče radove, koji račun podmire na kraju. A moram priznati da su muškarci oduševljeni kad pričaju sa mnom koja kužim neke stvari i kad se možemo sporazumjeti.
– Kako da vam pokažem osnove kad ih sama od treće godine hvatam i još ih ne znam (smijeh)!? Ali, reći ću vam nešto što sam naučila u trećoj sezoni od svojih projektanata, kojima hvala na svemu jer smo krenuli gradit’ od temelja. Dakle, ono što sam naučila i što bih svima preporučila je: ljudi dajte struci da vam napravi projekte, ishodi dozvole, pa da nemate brige s inspekcijama, projektom koji ne valja, susjedima!
»Mislim da i majstori kuže da su žene te koje ih dočekaju, naruče radove, koji račun podmire na kraju.
A moram priznati da su muškarci oduševljeni kad pričaju sa mnom koja kužim neke stvari i kad se možemo sporazumjeti
– Ništa! Da sve ne radimo po projektu, da sve nije u milimetar, nikad mi sezonu ne bismo riješili u šest mjeseci. U roku, u budžetu možete biti samo ako vam ovlašteni ljudi naprave posao, precizne projekte. Nema više ništa od onog da će susjed to betonirati, pa ćemo okrenuti u to ime odojka.
– Imajte na umu da je to televizijska emisija i da vas ne možemo baš ubit’ u pojam, ali ima tu i drama. Ima i problema, i neprospavanih noći, i majstor nije došao, a sutra će bit’ gotovo podno grijanje… No, velim, sve je puno lakše ako imaš razrađen plan rada, hodogram, projekte.
– Ne ić’ pomodno. U prostoru se boravi, prostor mora biti dom, a ne izložbeni salon.
– Moram priznat’ ni ja. Ali, na zadnjoj »Gradi(ONI)« su mi to zamjerili, pitali me: »Pa gdje je barjak!? Gdje je pečenje!?« Treba se držati tradicije. Mislim da ću to napraviti u novoj, četvrtoj sezoni.
– Ali, bar čuvate tradiciju. Hvala vam na tome (smijeh).