Ilustracija (Pixabay)
Iako Hrvatska bilježi sve veći porast broja turista iz cijelog svijeta, mnogi su nezadovoljni jer ostaju gladni. Iako ljepota Jadranskoga mora privlači mnoge, ona nije dovoljna kada izostane dobra gastronomska ponuda. Broj vegetarijanaca i vegana u stalnom je porastu, a još više broj onih koji ne žele svaki dan jesti meso i druge namirnice životinjskog porijekla. Takvim ljudima prisjedne godišnji odmor ako troše dane u potrazi za veganskim jelima.
Mnogi turisti se u potpunosti ili povremeno odlučuju za veganska jela iz etičkih, zdravstvenih, ekoloških i drugih razloga te ostaju iznenađeni kada im se uporno nudi riba ili pohani kravlji sir kao alternativa mesu. Nedovoljna informiranost i nespremnost ugostitelja u Hrvatskoj je zabrinjavajuća. Vegetarijansko jelo je ono bez mesa životinja, bilo kopnenih ili morskih, a vegansko jelo je bez bilo kojih namirnica životinjskog porijekla, poput jaja, mlijeka i meda.
U Hrvatskoj postoji veliki broj tradicionalnih biljnih jela, kao i onih koja uz male prilagodbe vrlo lako postanu takvima. Pored toga, na hrvatskom tržištu sve je veći izbor biljnog mesa, mlijeka i sira. Stoga je zaista tužno kada se u ponudi većine restorana ne može pronaći niti jedno vegansko jelo (a da se ne radi o prilogu) te niti jedna veganska slastica.
Turisti sve više traže bolju uslugu i važna im je raznolikost gastronomske ponude. "Hrvatska, kao 18. turistička destinacija svijeta, trebala bi težiti zadovoljavanju potreba svih svojih posjetitelja od kojih mnogi ostaju s razlogom razočarani. To može utjecati na njihovu odluku da se više ne vraćaju kod nas na odmor.
Često dobivamo e-mailove razočaranih turista koji su bili primorani sami si kuhati na odmoru ili jesti samo priloge u restoranima. Žale se da ugostitelji u restoranima niti ne znaju što je to vegansko jelo, kolutaju očima i nespremni su prilagoditi se situaciji. Nažalost, nije ništa bolja niti ponuda u slastičarnicama, iako bi sladoled napravljen s biljnim mlijekom pojeli svi. Razlika u okusu uopće se ne primjećuje", navode Prijatelji životinja.
Mnogi već prilikom rezervacije smještaja traže mjesta koja su vegan friendly i prema tome odlučuju gdje će ljetovati. Svjetski poznate turističke destinacije poput Berlina, Londona i New Yorka već su prepoznale važnost veganskih jela i slastica u svojoj turističkoj ponudi, stvarajući bogatu ponudu u kojoj uživaju svi, neovisno o načinu prehrane.
Prema istraživanju iz 2022. godine, čak 8,12 milijuna Nijemaca, naših najčešćih turista, su vegetarijanci ili vegani. To je dvostruko više ljudi nego što Hrvatska ima stanovnika! Još je znatno veći broj onih koji jedu meso samo jednom tjedno ili na drugi način izbjegavaju namirnice životinjskog porijekla i također očekuju konkretnu vegansku ponudu od turizma u Hrvatskoj.
Razvijanjem veganske ponude, Hrvatska bi mogla postati atraktivnija destinacija čime bi povećala svoju konkurentnost na globalnom turističkom tržištu. Uvođenjem veganskih opcija, kako navode Prijatelji životinja, Hrvatska bi također mogla promovirati održivi turizam. "Veganska prehrana ima više nego dvostruko manji ekološki otisak od prehrane koja uključuje meso, mlijeko i jaja", dodaju.
Edukacija ugostitelja o veganskim jelima te pružanje podrške u razvoju veganskih menija ključni su koraci u povećanju ponude. Također, uključivanje veganskih opcija u turističke vodiče i promotivne materijale pomogla bi turistima da lakše pronađu odgovarajuće restorane i smještaj. Prijatelji životinja zbog toga su nedavno poslali vodič "Revolucija mesa" na adrese više od 1000 restorana diljem Hrvatske, ali i drugim relevantnim institucijama. Vodič se može pročitati na www.prijatelji-zivotinja.hr.