(Snimila Leona Teodorović)
Na trijemu Augustovog hrama u Puli predstavljena je knjiga »GORGO« umjetnice Lale Raščić, o čemu su, uz autoricu, govorile kustosica Jasna Jakšić i koordinatorica izložbe Dunja Martić Štefan iz Arheološkog muzeja Istre.
- Predstavljamo ovu lijepu knjigu, ali zatvaramo izložbu naslovljenu »Nalazište« koja je proteklih mjeseci bila postavljena u Augustovom hramu. Izložba je bila posljednja postaja višegodišnjeg intermedijalnog projekta koji je uključivao niz izložbi i performansa. Na izložbi je, u formi site-specific intervencije, u prostoru Augustova hrama, kroz staklene objekte i svjetlosnu intervenciju umjetnica pripovijest o GORGO povezala s likom Meduze iz stalnog postava hrama, kazala je Martić Štefan.
- Gorgona, mitsko čudovište i drevna žrtva. Njezina glava pretvorena je iz ratničkog trofeja u strašno oružje koje okamenjuje protivnike. Odrubljena glava jedine smrtne od triju sestara Gorgona - Meduze - već stoljećima tjera duhove, podsjećajući ih na njihovu moguću kob. U povijesti Meduzina odrubljena glava zauzima posebno mjesto - kao reljef, zaseban element arhitektonske plastike, skulpture ili medaljarstva, kao slika na vazi ili pukom srećom očuvana na antičkoj fresci. Izvedbe projekta GORGO u posljednjih su pet godina uključivale niz izložbi - prve su nastale u zagrebačkom Centru za kulturu i mlade Pogon i Acadiana Center of the Arts o Lafayetteu (2019.) s različitim segmentima instalacije prostorne gradnje narativa. »Nalazište« (2023.-2024.), postav u Augustovom hramu u kojemu Meduza - kao apotropejski, zaštitnički element koji je u grčko i rimsko vrijeme čuvao pekarnice, dimnjake, grobove, fontane ili carski oklop - zadobiva pravo glasa u imperijalnom svetištu, završna je postaja projekta.
Postavom staklenih elemenata izvedenih u verre eglomise’, intervenirajući i putem koreografije svjetla u stalni postav hrama, umjetnica inscenira prostor stvaranja mita. Antičke skulpture i reljefi tako možda postaju i drevni Meduzin vrt, iz još jedne verzije mita, sačinjen od okamenjenih bića koja su joj se nastojala približiti, nalazište nekog davnog, iščezlog doba. Zlatno oko koje u providnom i reflektirajućem staklu vraća prijeteću snagu Meduzina pogleda, okamenjujući nas, barem načas, kao promatrane i kao promatrače, u drevnoj tami mitskog doba i mnogostrukosti vremena, navela je kuratorica i autorica teksta u knjizi Jasna Jakšić.
Sama autorica izrazila je zadovoljstvo što je izložba privedena kraju knjigom i što se tu može saznati više o Meduzi.
- Projekt je trajao nekoliko godina i drago mi je što smo uspjeli dokumentirati sve faze rada. Priča o Meduzi vrlo je složena, višeslojna, a Jasna Jakšić napisala je odličan esej o povijesti Meduze uz brojne citate i podatke.
Umjetnička knjiga GORGO donosi, uz uvodni esej Jasne Jakšić, kustosice izložbe, opsežnu foto dokumentaciju projekta u svim njegovim fazama, vizualne i tekstualne materijale iz kojih je proizašlo istraživanje, tekst perfomansa GORGO, te katalog projekata i popis izložbi. Oblikovanje potpisuje Studio Hamper (Ivana Vučić i Tomislav Jurica Kaćunić).
Izložba i publikacija ostvarene su u suradnji Arheološkog muzeja Istre i Muzeja suvremene umjetnosti Zagreb, te uz podršku Grada Pule i Grada Zagreba, te Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.