filmski festivali

U sklopu PFF-a prikazana knjiga Nenada Dukića

| Autor: Mladen Radić
(Snimio Manuel Angelini)

(Snimio Manuel Angelini)


U DHB-u održano je i predstavljanje knjige "Filmski festivali" Nenada Dukića koji je knjigu, kako je objasnio Bošku Piculi, "rekomponirao" na temelju svog doktorskog rada kako bi bila zanimljiva široj publici.

- Filmski festival je složen umjetničko-kulturološko-sociološki fenomen. To je jedan složeni organizam koji zahtjeva jednu minucioznu umjetničko-kulturološko-realizaciju, suradnju različitih ljudi da bi bio uspješan, objasnio je Dukić.

Prvi festivali

Kao prvi filmski festival spominje se onaj 1932. u Veneciji koji se našao pod udarom politike i naručenih pobjednika, prvenstveno od strane nacističke propagande, zbog čega su Francuzi organizirali festival u Cannesu koji je morao biti otkazan prvi dan zbog napada Njemačke na Poljsku i počeka Drugog svjetskog rata.

Dukić ističe da filmski festival treba organizacijski uskladiti različite elemente od strukturiranja programa, priprema programa festivala, nabavke filmova, pozivanja autora na festival i financiranja u što se upliće politika koja nameće svoje neka pravila.

- Tako su i festivalu u Montrealu presudile što je direktor festivala bio uvijek tvrdoglav i nije dobro posljednjih godina surađivao sa domaćim financijerima, odnosno središtima, odakle je dobio novac, a s druge strane je bio Toronto festival koji je postao sve značajniji, kaže Dukić.

Za pulski festival kaže da je u vrijeme Jugoslavije bio jedan od najznačajnijih nacionalnih filmskih festivala na koji su dolazili ključni direktori i selektori drugih festivala, posebno Venecije. Dolazili su poznati inozemni filmski kritičari, pratili festival, a jugoslavenska produkcija bila je značajna.

- Tako da je to sve skupa uz pulsku arenu i pulsku posvećenu publiku, koja je publika posebne vrste što bi neki sociolog mogao istraživati. To sve je stvorilo jedan pozitivan mit o pulskoj areni i pulskom festivalu.

Kada se dogodilo ono što se dogodilo, onda je došlo do rekonceptualizacije. Zlatko Vidačković je obogatio festival na jedan prirodan način, uvevši kategoriju koja je u Europi bila sve značajnija a to su manjinske koprodukcije tako da je festival postao značajniji, objasnio je Dukić.

Prežitak festivala

On također smatra da će festival preživjeti u svojoj standardnoj, klasičnoj formi, iako se opasnost pojavila da s Covidom to sve uđe u neke digitalne vode. Međutim, postoje druge teškoće.

- Martin Heidegger prije 40 godina napisao je da je najbitniji zadatak modernog vremena da savlada svijet slika. A mi smo sada okruženi slikama i ekranima, kaže Dukić.

- Ljudi znaju da na festivalima mogu vidjeti određenu vrstu filma koja je prošla određenu selekciju i da je to esencija onoga što je kvaliteta u svjetskoj produkciji. Veliki broj značajnih filmskih autora koji danas znamo, koji su dio povijesti filma, bez festivala nikada ne bi bilo viđeno, zaključio je Dukić.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter