(Foto: HUT)
Domaće turističke kompanije očekuju vrlo dobru sezonu, 95 posto ih u ožujku bilježi veću razinu rezervacija u odnosu na ožujak prošle godine, isti postotak ih očekuje porast u broju noćenja u predsezoni (do 1. srpnja), a 94 posto ih očekuje rast broja noćenja na razini čitave godine, pokazalo je istraživanje Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) i Hrvatske udruge turizma (HUT) na portfelju od 165 objekata hotela i kampova u Hrvatskoj.
Unatoč optimizmu pred ulazak u turističku sezonu, istraživanje je istaknulo i najveće izazove s kojima se turističke kompanije suočavaju. Kao glavne poslovne izazove u 2024. godini domaće kompanije ističu na prvom mjestu dostupnost osoblja, zatim rastuće troškove / inflaciju, te geopolitičku situaciju i birokraciju.
Poredak ključnih izazova je blago promijenjen u odnosu na prošlogodišnje istraživanje,
kada su rastući troškovi bili percipirani kao glavni izazov. Ove godine njih 14 posto očekuje rast troškova do 5 posto, a preostalih 86 posto rast do 10 posto. Prema strukturi troškova ispitanici očekuju da će najveći utjecaj na rast troškova imati rast troškova rada, zatim troškovi energije te na trećem mjestu rast nabavnih troškova hrane i pića.
Nastavak rasta troškova i u ovoj godini ograničava povratak profitabilnosti sektora na
predpandemijske razine. Ono što je istraživanje jasno pokazalo je da postoji vrlo ograničen prostor za podizanje cijena ove sezone, pa većina, 56 posto kompanija očekuje povećanje prosječnog dnevnog prihoda po smještajnoj jedinici do 5 posto u odnosu na prošlu godinu, odnosno povećanje cijena hrane pića do 5 posto očekuje njih 67 posto.
Kada se pogleda omjer prihoda i troškova, 68 posto kompanija ne očekuje da će povećanje troškova biti veće od povećanja prihoda, za razliku od prošle godine kada je to mislilo samo 18 posto ispitanika.
No 31 posto ih i ove godine smatra da će rast troškova nadmašiti rast prihoda, što ipak implicira da ćemo zabilježiti pad profitabilnosti u jednom značajnom dijelu sektora. Većina turističkih kompanija, njih 67 posto, smatra da zbog ograničene mogućnosti rasta cijena i pritiska troškova, a u slučaju izostanka bilo kavih značajnijih promjena regulative, profitabilnost u narednih 5 godina neće značajno rasti, ne više od 5 posto godišnje u odnosu na 2023. godinu.
Izazovi s radnom snagom i dalje opterećuju turistički sektor s obzirom da većina kompanija, njih 56 posto izražava potrebom za povećanjem radne snage u odnosu na prošlu godinu.
Iako u strukturi radne snage prednjače domaći zaposlenici sa 77 posto u ukupnom broju zaposlenih, kod nužnog zapošljavanja strane radne snage kao najveći izazovi izdvajaju birokraciju pri zapošljavanju i to čak njih 67 posto, dok je pronalazak kvalificiranih radnika i smještaj stranih radnika na drugom i trećem mjestu.
Vidljiv je pomak u odnosu na prethodne godine kada je pronalazak kvalificiranih radnika bio na prvom mjestu problema, dok je ove godine birokracija pri zapošljavanju ocijenjenja kao najveći problem.
Među novim zaposlenicima koji se prvi put zapošljavaju u hotelskim kompanijama
očekivanja su da će ih približno jednako biti iz Azije, te regije istočne i srednje Europe uz ipak nešto više djelatnika iz Azije.
S obzirom na nužnost ponovnog pokretanja investicija nakon njihovog zamrzavanja u pandemijskim godinama, istraživanje pokazuje da 98 posto kompanija planira povećanje iznosa investicija, odnosno njih 62 posto ove godine planira povećanje veće od 30 posto. Najveći dio povećanja investicija otići će na rekonstrukciju smještaja, ulaganja u održivost, ali i u izgradnju novih smještaja i rekonstrukciju javnih sadržaja.
”Prema svim postojećim informacijama možemo očekivati još jednu uspješnu turističku sezonu, što predstavlja dobru vijest i za turističku industriju ali i za ukupno gospodarstvo s obzirom da turizam čini preko 20 posto BDP-a Hrvatske. Turistički sektor je prošle godine konačno uspio vratiti gubitak od preko 451 milijun eura (3,4 milijarde kuna) ostvaren u pandemijskoj 2020. godini te nastavlja borbu sa ključnim izazovima poput nedostatka radne snage i inflacijskog rasta troškova koji negativno utječu na profitabilnost i smanjuju investicijski potencijal sektora.
S obzirom da je jačanje investicija u podizanje kvalitete i održivosti turističke ponude jedini način zadržavanja konkurentnosti u turizmu u srednjem roku, važno je pronaći načina kako dodatno potaknuti investicije u sektoru.
Uz to, trebamo riješiti izazove u primjeni Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama te uložiti dodatan napor u rješavanje problema nedostatka radne snage. Srednjoročno je jedan od najvećih izazova domaćeg turizma prekomjerni turizam i tu moramo, uz napore u boljem prostornom planiranju, donijeti promjene i u domeni porezne politike, ali i kvalitetno potaknuti gradnju objekata više dodane vrijednosti - prije svega hotela“, izjavio je Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma.