DANAS I SUTRA U PAZINU

Izložba maketa hrvatskih tradicijskih kuća i kolodvorskih zgrada u Istri


Jovo Aćimović zacijelo je najpoznatiji istarski željezničar, doduše umirovljeni, ali od željeznice kojoj je posvetio cijeli svoj radni vijek nikada se ne odvaja. Prije tri godine u nekadašnjem skladištu na željezničkom kolodvoru u Pazinu, koje je dobio na korištenje od HŽ Infrastrukture, otvorio je svojevrsni muzej, stalnu izložbu o željeznici na kojoj je izložio neke od mnogih predmeta iz svoje velike zbirke. Osim što se bavi sakupljanjem predmeta vezanih uz željeznicu u Istri, Aćimović je i vješt modelar-maketar. Neke od njegovih maketa već se moglo vidjeti na izložbi o željeznici, a sada se javnosti želi predstaviti novim djelima i to na dvodnevnoj izložbi koja se danas i sutra može razgledati u kafiću Kolodvor, nadaleko željezničkog kolodvora u Pazinu.

Čitav radni vijek na željeznici

- I nakon što sam otišao u mirovinu s 42 godine radnog staža, ostao sam vjeran željeznici na kojoj sam proveo cijeli svoj radni vijek, kaže Aćimović. Dodaje da mu modelarstvo pomaže kratiti umirovljeničke dane, ali ga i jako veseli i pruža veliko zadovoljstvo. Nije, kaže, naučen besposleno sjediti, već uvijek nešto mora raditi, takav je po prirodi, a modelarstvo mu to omogućuje. U modelarstvu radi se o izradi malih predmeta koji zahtijevaju preciznost i koncentraciju, a kada se svi ti sitni dijelovi skupa slože u cjelinu, predstavljaju veliko zadovoljstvo.

Aćimović izrađuje makete kuća, do sada ih je izradio tridesetak, a svi koji su ih vidjeli oduševljeni su njima i zato ih je na poticaj prijatelja odlučio izložiti. Počeo je s maketama tipičnih kuća iz raznih hrvatskih krajeva. Tako u svojoj kolekciji ima kuće iz Slavonije i Gorskog kotara, a u posljednje se vrijeme posvetio izradi zgrada željezničkih kolodvora u Istri. Do sada je izradio makete kolodvora u Pazinu, Lupoglavu i Cerovlju te stajališta u Žminju. Zadovoljan izgledom svojih maketa, ali i prijemom onih koji su ih imali prigode vidjeti odlučio je izraditi makete svih kolodvora i čuvarnica - kažela od Buzeta do Pule. Svjestan je da si je zadao nimalo lak zadatak, ali vjeruje da će uspjeti u svom naumu. Kako nastaju njegove makete?

- Najprije odaberem objekt, onda izrađujem idejne skice na temelju kojih nastaju nacrti za maketu. Najbolje je kada se objekt može vidjeti u prirodi, jer to je bolje neko raditi samo prema fotografiji na kojoj se u najboljem slučaju mogu vidjeti tek dvije strane fasade. Na terenu objekt možete razgledati sa svih strana i pogledati sve detalje, kaže Aćimović. On na terenu snima i skicira detalje, kako bi na koncu napravio vjernu kopiju zgrade. Važno je da zgrade budu u stvarnim omjerima i zato mora napraviti precizne skice, jer ako pred zgradu postavi primjerice automobil ili lokomotivu, oni moraju biti u omjeru sa zgradom, u protivnom bi sve to izgledalo neobično. Pri izradi maketa koristi se raznim materijalima: drvom, kamenom, šibicama, štapićima za ražnjiće, pijeskom, kartonom, raznim vrstama ljepila i svime što mu može pomoći da ostvari svoje zamisli. Jer, kaže, nastoji da objekti budu vjerne replike stvarnosti.

Vremena i strpljenja napretek

Ovo mu je prva izložba, kako kaže, kućica. Nekoliko je kućica bio izložio u pazinskoj LG galeriji Društva likovnih stvaratelja, a sada želi izložiti i neke koje javnost još nije imala prigode vidjeti. Koliko mu vremena treba za jednu maketu ne može reći jer svaka ima svoje specifičnosti, čije oblikovanje zahtijeva i određeno vrijeme. No, na vrijeme ne gleda jer je u mirovini i nikamo mu se ne žuri. Najčešće radi dva-tri sata dnevno i to navečer poslije 21 sat. Uključi radio, sluša glazbu i modelira svoje kućice. U tomu naprosto uživa, sa zadovoljstvom kaže Aćimović. Doduše, izrada maketa zahtijeva i malo više prostora nego što je njegov dvosoban stan, ali uz dobru volju i organizaciju i tomu se može doskočiti. Kada maketu dovrši, svi eventualni problemi na koje naiđe tijekom njene izrade padnu u zaborav, a ostaje samo zadovoljstvo. (Napisao i snimio Mirjan RIMANIĆ)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter